2006. május 10., szerda

KDP. Várpalota - Inota - Baglyas-hegy - Csór - Iszkaszentgyörgy


Egy megjegyzés az elejére. Ezt a túrabeszámolót annak idején elküldtem egy pályázatra, ahol érdekes turista utakról lehetett írni. Ha jól emlékszem 3. díjat nyertem, ami egy önfelfújódó matrac formájában meg is érkezett. Sosem használtam, elajándékoztam. Addig sem és azután sem kaptam soha semmit a túrabeszámolókért a 20 év alatt. Nem jó üzlet :-)

Kihasználva a jó időt, egy gyors elhatározás után hajnalban elindultam és reggel  1/2 8-kor  a  várpalotai Vár parkolójában bakancsot húztam és nekivágtam egy még hiányzó KDP szakasznak.

A városból a jelzések mentén gyorsan kiértem a zöldbe itt egy kicsit hétvégi kertek mellett visz az út majd megkerestem a villanyoszlopokat és próbáltam hozzá utat találni . A jelzés nekem úgy tűnt, hogy először az É-i nagyobb oszlopsornál vezet legalábbis járható utat itt találtam, majd amikor egy murvás talán egykori hadi utat elértem egy kicsit D-re fordulva találtam meg a jelzést . Itt a két kisebb méretű  villamos vezeték irtásában  elég jól lehet haladni , bár kisebb kerülőt kellett néha tenni a szomszédos fenyvesben..




Az Inota fölötti tanyánál  két békés tehénke legelészett, és három nem igazán békés  viszonylag megtermett kutya  elég hangosan és határozottan jelezte, hogy talán igyekezzek tovább ! Meg is tettem ! A kis tó szép és a környezete is szinte festői lenne ha a motorosok nem vagdalták volna fel a szomszédos domboldalakat.  Az elindulástól számítva 1 óra alatt értem át.  Az Inota feletti dombokon  a füvön és néhány kisebb bokron kívül nem igazán van jelzés hordozásra alkalmas tereptárgy , megérzés és térkép alapján irányba kell állni és majd csak lesz újra jel..




Igy is volt , ahol egy nagyobb szikla  volt a földön a gondos jelzésfestők kihasználták az alkalmat  A Hideg Völgy lejáratát céloztam meg  útirányilag  és végül is pontosan a murva bánya felett értem a völgy peremre. Nem biztos, hogy a jelzett úton másztam le de leértem, és a völgyben már szépen követhetőek a jelzések.








A Baglyas oldalába felvezető sziklás , kanyargós  ösvény,  nagyon hangulatos, és nagyon lemelegítette rólam a kabátot a kaptató. Az egyre nyíló völgyből kiérve  már elfogadható közelségbe került a "csúcs" . Az erdő mentes Baglyas virág mezőben , teljes szépségében volt előttem. Az elindulásomtól 3 óra telt el  Régen láttam ilyen szép és ilyen nyugalmat árasztó helyet. A kopjafa tövében a szélvédett oldalon egy kicsit leheveredtem  , és gyönyörködtem a 360 fokos körpanorámában.  A D-i oldalon az ipartelepek, még É-felé az apró kis bakonyi falvak nagyon szépen látszottak . A növényzet szín eltérése miatt pld. a Burok völgy is szépen kirajzolódott innen a magasból , pedig talán ha 100 m-el voltam magasabban mint a környező dombok. A Baglyas csak 363 m magas, de többnek tűnt felfelé jövet.



A hegyen feltöltődve  nekivágtam  a "horgok" vidékének, egy pillanatra megemlékezve a képzeletbeli  megyehatáron elköszöntem Veszprém megyétől és Fejér megyében vitt tovább az út.

Hát jelzésekben nem bővelkedett a terep de nem is volt  mire festeni ! A Bagoly völgyet szépen kirajzolják a facsoportok , erdősödött területek , a térkép szerint meg kell  kerülni É-ről itt tulajdonképpen kopár, füves területen haladtam toronyiránt, sok hadi utat és egykori löveg állást láttam . A Sár horog lejáratát is csak térképen beazonosítva és a terepen becélozva közelítettem meg , ahogy a térkép is jelzi, van egy kis kiugró erdősáv ezt elérve már jelzés is van és nagyon szépen levezet a völgy aljára. Ez volt az első horog így , mivel nem jártam még erre nagyon tetszett. Figyelni kell mert miközben a jobb oldalunkon egy nagy sziklatömb alatt elhaladunk néhány métert követően balra ösvény indul  és kivezet a horogból.



A Túró horognak csak a felső részét érinti az út , majd következik a Száraz horog , itt is sokáig jól követhető volt a jelzés de egyszer csak elfogyott. Mivel ut volt és irányban is volt mentem tovább , elértem a Zöld sáv jelzést ami a száraz horog Ny-i oldalán volt még , mivel a térkép szerint ez a pirosba is becsatlakozik D-re fordultam rajta  Csór irányába. Ez az út igen szép de télen életveszélyes lehet rajta közlekedni , a Száraz horog peremén haladtam időnként 1 m-se volt a sziklaperemig , ahol alattam a völgy mélyén valahol a piros is vezet. Szenzációs a látvány innen hiszen a völgy minden sziklája  a szemközti oldalon kiválóan látszott  a ragyogó napsütésben és a háttérben még a Szenes horog szikla sorai  is mintha látszottak volna a távolban. Nagyon szépek ezek a horgok ahogy K-felé halad az ut egyre több a szikla. A zöld jelzés végül is levezet a mély völgybe és nem is akárhogyan , egy éles keskeny gerincen és csak éppen rajta elférő kis ösvény formájában  kezd el bevezetni a szakadék ba az út itt már az összes kezemre szükség volt miközben a kopár sziklákon ereszkedtem lefelé ! Nem hosszú ez a szakasz és az elején nem is akartam elhinni , hogy arra kell menni de végül is nagyon megérte és biztonságban leértem.  Hóban szerintem nem szabad erre menni , mert nem látszik , hogy hova KELL lépni. !  A horog alján a sűrű erdőben nagyon szép ösvény vezet Csór irányába csak éppen jelzést nem találtam rajta . Már kezdtem azt hinni, hogy eltévedtem de egyszer csak házak közé értem és ez már a Csór É-i része volt.


  A Belátó szőlőhegyen keresztül mentem le a forgalmas 8-as főuton levő Csuka Csárdáig , ahol egy jót pihentem , sörözés közben , és természetesen megkaptam a pecsétet is ami valójában a Baglyasra vonatkozott. Mivel 6 órás út után egy kicsit már elmerevedtem igy elég nehezemre esett a melegben újra aszfaltot koptatni   nem is tetszett annyira a még vissza lévő szakasz persze a Szenes horog nagyon szép de itt már arra koncentráltam hogy mielőbb a végére érjek , kevesebbet nézelődtem , fotóztam talán még a Kőasztal Iszkaszentgyörgy előtt egy kicsit elgondolkodtatja az embert , nem tudtam rájönni miért van ott?



De ha már ott van és rengeteg virágzó fa és orgona veszi körül akkor miért kell vandál módon összefesteni ebben a szép környezetben , talán a közeli kastélyban az iskola diákjai vagy netán tanárai tudják a választ ?





Korábban amikor  2005-ben egy téli túrán jöttem  a szembe irányból  nem igazán volt idő a kastélyt körbejárni  de most ezt is bepótoltam  szép és részben hasznosított , de nekem úgy tűnt, hogy a legnagyobb része lakatlan . Általános iskola van  egy részében.  Körülötte a kastélypark nagyrészt rendezetlen , talán a falu felőli oldala egy kicsit szebb.

A túrát végül is hivatalosan a Patkó  Presszónál  fejeztem be , délután 4 óra volt és 1/2 8-kor indultam Várpalotáról.   Szép szakasz  sok természeti látnivalóval  , kiváló kilátó hellyel a Baglyason  , kicsit  elfáradtam a horgoktól , de attól még  nagyon tetszett.

Még több fotóhoz katt a csukára :-)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése