2015. július 18., szombat

Mozsgó - Zsibóti-szőlőhegy - Turbék-puszta (GYEM)

A mai napra kissé meleg nyárias időt ígértek ez be is jött. Nem szoktam hőségriadó időszakában túrázni de ezúttal egy könnyű és rövid túrát ígért a METEOR TTE így azon nyolc ember egyike lettem akik belevágtak hiszen kellett a pont a Gyalogolj az Egészségedért Túramozgalomhoz , mivel két túrát már kihagytam.
Graffits Laci valamint a busz sofőr vezetésével Mozsgóig buszoztunk, az egykori vasútállomás épületénél kezdtük a gyaloglást mivel jó szokás szerint a vasútállomást nem a falvakba hanem inkább a sín mellé építették.
Az egykori Somogy vármegye Szigetvári járásában jártunk ezen  a túrán , ezeket a területeket sajnos megyénk elveszítette.  A csapat nagy többsége - de nem mindenki -  hajlott arra, hogy ha van rá lehetőség célszerű lenne elérni a korábbi buszt hazafelé. Így aztán szigorúan a tervezett útvonalhoz ragaszkodva jó tempóban haladtunk át Mozsgón és kitérők nélkül a sárga kereszt jelzésre kanyarodtunk.  A  nagyon szép Biedermann-kastély és kastély park, a kápolna és a falu műemlék temploma  ezúttal sajnos nem fért bele a programba. Majd legközelebb, ha jobb idő lesz.
A községbeli szép kastélyt 1896-ban a Biedermann család építtette, felhasználva hozzá egy régi uradalmi tisztilakot is. Van itt sok remek Vieux Saxe, Sèvresi és Alt-Wien porczellán, sok régi fegyver, nagyértékű gobelinek, gyönyörű értékes, régi bútorok, különösen a hálószoba bútorai, azokra művészileg aplikált, eredeti, régi rézmetszetekkel stb. A kastélynak saját villamostelepe van. Parkjában áll a szép családi sírbolt.

A falutól D-re a sárga kereszt jelzést a forrásnál találtuk meg. A MEFA Rt. Szigetvári Erdészete és a Mozsgói Polgármesteri Hivatal együttműködése keretében 2001-ben felújításra került a mozsgói Szentkút-forrás. A forrás a falu közvetlen szomszédságában található, az ott élők mindennapjaiban fontos szerepet tölt be. A mellette elhaladó út vezet a közeli Szőlőhegyre, és amíg lehetett, itt töltötték meg az emberek ivóvizes edényeiket.
A forrás most is szépen üzemelt és csordogáló hűs vizét is megkóstolhattuk majd szép erdei úton jutottunk fel a Mozsgói pincékhez.
Az út menti gyümölcsfákat  dézsmálni és mindezt az utcán álló tulaj szeme láttára megtenni, majd köszönés nélkül elmenni előtte azért hogy is mondjam ...
Az igencsak melegedő időben mentünk tovább és a kis kápolnánál rácsatlakoztunk a sárga sáv jelzésre.
Az 1910-es   pincesori kereszt még áll a kápolna előtti viszont romokban hever a földön. Ez a terület már a Zsibóti-pincesor és az egyes dűlő nevek kezdenek emlékeztetni a török időkre.
Első komolyabb pihenőnket  a Szilvási Csárdában tartottuk meg. Folyadék utánpótlási lehetőség is volt mellyel éltünk is. A nagy hőség miatt ezúttal tudományosan állítottam össze a túrára az innivaló készletet és megfogadva más túrázók tanácsát nem feledkeztem meg a só veszteség pótlásáról sem. 4.5 l nagyrészt fagyasztott italt vittem és 1,5 l-hez egy kávéskanál konyhasót  kevertem. Persze nem sós vizet ittam hanem sóval dúsított citromos és narancsos üdítőket. Végül is meg tudtam inni és nem is szomjaztam  a túra során, kb. 4 l fogyott el.
Túratársam megkóstolta, nem  tudta meginni, én meg kénytelen voltam mert nem volt más. :-)
A Csárda után már aszfaltos útra tértünk, bár nem mindenki , volt aki buszra szállt.  Mi a Turbéki szociális otthon mellett elhaladva a Turbéki templomnál álltunk meg legközelebb.
 A Turbéki templom Szigetvár városának külterületén, a városközponttól mintegy 3 km távolságra található. A mai templom helyén temették el Szulejmán szultán szívét és belső szerveit, majd föléje egy nyolcszögletű aranyozott kupolájú síremléket emeltek (erre emlékeztet az 1913-ban elhelyezett emléktábla). Turbék mindmáig a mohamedánok egyik zarándokhelye Európában.

A kőből faragott szenteltvíztartó még a török időkből való, eredetileg az iszlám vallás rituális mosakodásánál használták.
A templomban Angster orgona található, utoljára 1983-ban restaurálták.  Nagyboldogasszony napján Turbék a környék magyar, német és horvát katolikusainak közös búcsújáró helye.
Szulejmán türbéjét a XVII. század végén lebontották, helyére egy fakápolnát építettek. A mai kegytemplom 1760 és 1770 között épült fel. Főoltárára a Segítő Boldogasszony képét tették, mert közbenjáró segítségének tulajdonították a török fölött aratott győzelmet, az ország felszabadulását.
A sárga jelzésről egy gabonatáblán átvágva a teljesen benőtt jelzetlen úttal párhuzamosan értünk ki a 67-es útra és az itt álló Szulejmán - Zrínyi emlékművet kerestük fel.
 A török állam közreműködésével 1996-ban kialakított parkban áll Zrínyi Miklós és Szulejmán szultán portészobra, Metin Jurdanur alkotása, az itt elhunyt török uralkodó jelképes nyughelye előtt. Szulejmán szultán mauzóleuma eredetileg a közelben lévő barokk templom helyén állt. Az egykori palánkkal körülvett erősség mauzóleumában (türbéjében) temették el a vár 1566-os ostroma idején elhunyt szultán szívét és belső részeit, testét pedig bebalzsamozva a róla elnevezett isztambuli dzsámi díszes türbéjébe vitték.
Evlia Cselebi török utazó leírásából tudjuk, hogy Szulejmán szultán türbéje márványból készült. Említi, hogy az 1664-es téli hadjárat alkalmával Zrínyi, a költő katonái a türbét védő erősséget felégették, de tiszteletben tartották a sírhelyet, amely addigra jelentős mohamedán zarándokhellyé vált. A pompás türbét 1693-ban egy osztrák katonatiszt romboltatta le. Közelében található a Török-Magyar Barátság park. E park helyén állt az 1566. évi ostrom idején a török szultán sátra.

Szulejmán 1520-ban került a birodalom élére és uralkodott 1566-ig Szigetvárnál bekövetkezett haláláig. A török állam az ő uralma alatt ért hatalma tetőpontjára. I. Ferenc francia királlyal szövetségben a Habsburgok hatalmának megdöntésére törekedett, amikor Bécs ellen háromszor, Magyarországra hétszer vezette személyesen seregeit. Kiváló államférfi, művelt, több nyelven beszélő, költői tehetséggel is megáldott nagy hadvezér és diplomata volt. A világ legjelentősebb jogalkotói között tartják számon, nem véletlenül kapta a "törvényhozó"melléknevet.

Az emlékhelyről azaz a Magyar-Török Barátság parktól már csak pár perces séta volt a közeli autóbuszmegálló ahonnan egy kis árokparti ücsörgés után kényelmesen a korábbi járattal  haza buszozhattunk.