Somogy megyében három működő kisvasút is létezik, Kaposvárhoz legközelebb
azonban az Almamelléki Erdei vasút található ami már Baranya megye - igaz nem
mindig volt az.
Ez a 6 km -es hosszúságú vasút nagyszerű lehetőség a
kisvonatozásra, mely gyerekeknek felnőtteknek egyaránt élmény.
A vonatozást a
pálya bármelyik végén kezdve kipróbálhatjuk de ha autóval közelítjük meg akkor nyilván
célszerű oda-vissza utazni.
A vasút bázisa Almamelléken van ahol valamikor csatlakozott a már megszűnt Kaposvár - Szigetvár vonalhoz. Innen hétvégén naponta kétszer indul a kisvonat Sasrétre. A menetidő odafelé általában közel kétszer annyi mint vissza hiszen az Almás-patak völgyében akkor "hegymenetben" megy.
A vasút bázisa Almamelléken van ahol valamikor csatlakozott a már megszűnt Kaposvár - Szigetvár vonalhoz. Innen hétvégén naponta kétszer indul a kisvonat Sasrétre. A menetidő odafelé általában közel kétszer annyi mint vissza hiszen az Almás-patak völgyében akkor "hegymenetben" megy.
Akit érdekelnek a technikai részletek érdemes figyelemmel kísérni főleg
eső után hogy a vizes sínen hogyan védik ki a kerekek kipörgését a sínen.
Ilyenkor a vonat gyakran megáll, lassan visszagurul miközben a masiniszta erre a
célra beépített szerkezettel homokot szór a sínre, ezzel növelve a tapadást.
A
behomokozott szakaszon aztán nekifutva a kis emelkedő leküzdhető. Több ilyen
szakasz is van, A vonat általában max. kettő kocsit tud vontatni, ha nagyon tele
van akkor az utasok is beszállhatnak feltolni az emelkedőn :-)
Ha csak a vonatozás érdekel akkor praktikusabb Sasrétről indulni a déli vonattal , mivel ez Almamellékről egészen rövid tartózkodási idővel indul vissza.
Jó tudni, hogy a vasútállomás épületében érdekes kiállítás látható a
vasútról és egy kicsit az erdei életről is. Gyereknek nagyon tetszik! Apró ajándék tárgyak is vásárolhatók itt, melyek között a legérdekesebb a vonat hangján szóló fa síp. Ennek beszerzésével nagy örömet szerezhetünk unokánknak, a szülőket nem kérdeztem ...
Nyitott és zárt kocsik is vannak így csapadékos időben is nyugodtan
vonatozhatunk.
Sajátos turisztikai élményt nyújt az erdei vasút, a „ZSELICI CSÜHÖGŐ”. Az
ország legkeskenyebb nyomtávú vasútja Almamellék és Sasrét között közlekedik. Az
üzemet Biedermann báró hozta létre 1901-ben. A pálya széles, szép panorámájú
völgyön halad, 6 km hosszban. A kiinduló állomáson erdészeti és kisvasúti
kiállítás tekinthető meg.
Innen indulva a vonat a nádasokkal szegélyezett halastavak mellett halad
el, majd fordul a sasréti erdők irányába. Utazás közben gyönyörködhetünk a
jellegzetes, lankásan dombos zselici tájban.
Sasréten az erdei iskola, az ősbükkös és végül a vadászkastély előtt
elhaladva érkezünk meg a végállomásra. A vonatozás mintegy 25-30 percet vesz
igénybe. A vonat visszaindulásáig üdítő sétát tehetünk Sasréten, ahol a
Biedermann Rezső báró által építtetett patinás vadászkastély (ma vendégház), a
KIKERICS Erdészeti Erdei Iskola és az ősbükkösben vezető tanösvény tekinthető
meg.
1899-ben épült meg a MÁV Szigetvár-Kaposvár közötti vasútvonala, mely
érintette Almamellék községet. A leegyszerűsödött szállítási lehetőségek arra
ösztönözték a községtől északra fekvő erdőterületek birtokosát, Báró Biedermann
Rezsőt, hogy a faanyag elszállítására keskeny nyomközű vasutat létesítsen
területei és az almamelléki MÁV-állomás között. Az elképzelés 1901-ben valósult
meg, ekkor épült meg az első vonal az almamelléki MÁV-állomás és a Németlukafai
Cigányvölgy között 7,2 km hosszan. A kisvasút nyomtávolsága 600 mm lett, a
talpfákra 7 kg/m tömegű sínek kerültek. A vasúton főleg az erdőben kitermelt fát
szállították le a nagyvasúthoz, de emellett a németlukafai hamuzsír égető boksa
és üveghuta termékeit is a kisvasúton fuvarozták. Szintén megemlítendő az erdők
közötti irtásokon termelt mezőgazdasági termények szállítása is. Vontatóként itt
is - mint leggazdaságosabb megoldás - a ló szolgált. A személyforgalom egyidős a
vasúttal, a báró által Sasréten alapított iskolába vonaton utaztak a környék
gyerekei.
"A báró Sasréten telepített iskolát, a konvencióban benne volt az oda és
hazaszállításunk. A fából készült kocsin körben korlát volt, szemben pedig
padok. Úgy harmincan fértünk fel rá. Mindegyik kocsihoz tartozott egy hajtó, ő
képezte a vonatszemélyzetet."
A kisvasút vonala is tovább gyarapodott: még 1901-ben megépült a
Szentmártonpusztai leágazás, 1915-ben 0,5 kilométer hosszban a Terecsenypusztai
vonal (II-es sz. szárnyvonal), 1925-ben a Lukafai elágazástól a Sasréti
vadászkastélyig vezető 1 kilométer hosszú vonal (ez később az I. sz. fővonal
részévé vált), 1935-ben az 1,5 kilométer hosszú Csikóréti szárny, amit 1940-ben
el is bontottak. Szintén 1935-ben a Lukafai vonalból is felszedtek egy fél
kilométeres szakaszt. Az 1935-ös vonalmegszüntetések valószínűleg a
fakitermelési területek megváltozásával magyarázhatók.
Még több fotó, katt a kis képre:
Zselici Csühögő (Almamellék - Sasrét) |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése