2015. július 11., szombat

Tökölő 16 Ságvár (2015)

Ezen a rendezvényen az előző évekhez képest mindig kapunk valami újat, valami olyan többletet amit addig nem ismertünk. A jelzések, szalagozások jók mégis szükség van a figyelemre, koncentrálásra hiszen ma is volt aki eltévedt, egyszer mi is túlszaladtunk egy elágazásban mert éppen "lekvárt főztek" a lányok.
Megyénk kétségkívül legszebb része Külső-Somogy és a Ságvári túrák ezt a tájegységet igyekeznek feltárni bemutatni a lehető legteljesebb módon.  Nagyon szépek és főleg nagyon érdekesek az új információs táblák az erdőben. Mi hárommal találkoztunk de a Bogár Úrral kapcsolatos információkat eddig nem ismertem!
A túra ezúttal ideális időjárási viszonyok között került megrendezésre. Mi elég korán indultunk, hogy kényelmesen tudjuk teljesíteni a 16 km-t és ez sikerült is. 7 óra után pár perccel indultunk a horhó felé a piros kereszt jelzésen, ennek bejáratánál volt az 1. ep.
Az omlásaival is szép szurdokban is megnéztük a barlangokat majd lassan felértünk a jól járható erdészeti úton a gerincre. Az erdőben kanyargó útról aztán egy  erdei útra váltva a mély vízmosás oldalában kezdtük az ereszkedést a völgyben.
Hatalmas volt az énekes  kabócák által keltett hangzavar, néhány maradványt is fotóztam, rengeteg volt.  Az árnyas erdőből aztán kiértünk a verőfényes Napfénybe a Jaba-völgy melletti rétre.  Itt egy fa árnyékában szusszantunk egyet hiszen következett a 12-es szoba azaz a betyár-barlang a 2. ep.
A barlanghoz települt ellenőrzőpont egy meredek, keskeny ösvényen érhető el, meg is izzasztott. Több ismerőssel is összefutottunk ezen a túrán és csapatunk azon tagjai akik még nem látták most belülről is megnézték mind a 12 szobát. Az ösvényen aztán felkapaszkodtunk ismét a gerinc útra és a Virágmányi-kunyhónál várt bennünket a 3. ep.
Itt a minden ponton rendelkezésre álló ásványvíz és szőlőcukor mellé zsíros-kenyeret  és pogácsát is kaptunk. Ettünk, ittunk majd egy erdei úton melyet a vízmosások rendesen felszabdaltak ismét leereszkedtünk a Jaba-völgybe.
Kis kitérővel megnéztük a korábban év fájának is jelölt Ságvári képes fát majd felkapaszkodtunk a Bögöcse tetőre ahol a 4.ep. volt.
Ez a pont számomra Somogy-megye egyik legszebb kilátású helye. A kopár, füves illetve vadvirágokkal sűrűn benőtt dombtetőről D-felé tekintve látjuk a Jaba-völgy  fölé magasodó ormokat melyek a Kási-vár és Böre-vár maradványait  rejtik. Régen láttam ezeket az erősségeket talán ősszel, lombhullás után érdemes lesz visszajönni.
Boróka ligeteken keresztül ereszkedünk le ismét a völgybe majd  K-felé haladva learatott szántóföldek mellett közeledtünk a Ságvári szőlőhegy felé. A lányok bőséges szilva kínálattal találkoztak , szedtek is belőle sokat. Én is megkóstoltam a kis sárgás, pirosas gombócokat valóban finom volt. Viszont csak mértékkel mertem enni belőle mert állítólag ez a fajta az un. "fo....sókás szilva",  különösebb hatást nem tapasztaltam.
Lassan megérkeztünk az utolsó, 5. ep.-hez amely egy pincéhez települt ahol a házigazdáktól nagyon finom kalácsot és meggyszörpöt kaptam. A nem vezető beosztású sporttársak pedig végigkóstolhatták a helyi szólók bortermését. (kellett nekem kitalálni, hogy autóval menjünk)
Nem volt messze a Bújó-lik ezen is sikeresen átkeltünk, majd lassan beértünk Ságvárra az iskola udvarra ahol a reggel még üres üstökben megnyugodva láttam, hogy az Áldos leves rendben van idén is.
A kiváló időjárás miatt sokan neveztek be ezért az aggódásom nem volt alaptalan :-) de a rendezők nagyon jól felkészültek.még egy tányér repetát is kaptam és a bodza szörp is nagyon finom volt.  Nem tudom pontosan mennyi lett a végleges létszám, Bogesz 399-nél tartott de újra kezdték a számlálást talán sikerült megdönteni a korábbi rekordokat.
Természetesen lehetnek kivételes alkalmak, kivételes rendezések, de számomra egy egy teljesítménytúra az utóbbi években már nem sokat jelent. Valójában a tömeges, egymásba érő rendezések a színvonalat olyannyira alacsonyra engedték, hogy némelyik teljesítménytúra már a szememben csak az "izomagyú természetjárók rendezvényei" kategóriába tartozik, főleg ha a rendezőknek csak a bevétel a fontos.
Persze a résztvevők is nagymértékben befolyásolják egy túra hangulatát. Sajnos ezen a túrán is találkoztunk menet közben hangosan zenét hallgató, bagózó, azaz a természetet és a túratársakat figyelmen kívül hagyó teljesítménytúrázókkal.

A csordaszellemet követve bárki végigmehet az útvonalon, aztán annyi. Számomra egy jó kis túramozgalom egy szakaszának teljesítése többet jelent, azt többre is értékelem.

Persze ez az én egyéni véleményem, nyilván öregszem is, ezért nem kell elfogadni, főleg nem egy ilyen kiváló  rendezés után mint a mai Ságvári túrákon mert arra ez nem érvényes!
Nagyon színvonalas rendezésű túra volt és a lelkiismeretes rendezés szép és érdekes tereppel társulva csak élményekben gazdag túrát eredményezhetett idén is. Köszönjük!
A nap számunkra ezzel a túrával még nem ért véget,  Balatonföldvár K-i strandját látogattuk még meg és a jó időben enyhén pirosra sültünk de egy jót fürödtünk a Balatonban.
Köszönöm, hogy velem tartottatok!