Gemencen kéktúrázni, sőt egyáltalán túrázni eléggé sajátságos és egyedi
felkészülést igényel. Gemenc egy nagyvadas ártéri erdő, sok holtággal, tavakkal.
Aki természetjáró az tudja, hogy ez a terület gazdag szúnyogokban a meleg
időszakban. Olyannyira, hogy méhész hálós kalap nélkül nyáron kínos helyzetbe is
kerülhetnénk, na ezért a nyári hónapok számomra kiesnek.
Azért sem szeretem a
nyarat mert 30 fok felett a tűző napon a Sió vagy a Duna gátján gyalogolni
szintén nem egészséges. Aztán itt az ősz, az ugye szarvasbőgés és vadász szezon a
korlátozás az utóbbi években csak részleges de azért 9 és 15 óra közötti
időszakra korlátozni a túrát nem praktikus. Ki kell tehát várni az október –
november hónapokat amikor a tilalom nagy része megszűnik. Persze vaddisznó
hajtás később is van de annak ideje is ismert előre szóval jó egyeztetni.
Február - Március szintén a vadak miatti tilalmi időszak tehát kiesik. A tavasz közepén még általában nincs szúnyog azt az időszakot ki kell használni persze ha a Duna is úgy akarja ugyanis olvadás után a tavaszi áradások miatt lehet, hogy csak csónakkal tudnánk túrázni az pedig nem megengedett a kéktúrán. A zöldár levonulása után jön a nyár a maga sajátosságaival, elmondtam előbb. Vízállás szempontjából is az őszi hónapok a legjobbak, a Duna ilyenkor a legalacsonyabb, ami pedig a jelenlegi helyzetet illeti szinte alig van víz a mederben ebben az évben.
Ennyi volt az okoskodás. Az időjárás nagyon száraz és meleg így belekaptunk az AK Gemenci részébe is. (az AK-n lehet biciklizni is de én gyalogos turista vagyok)
Február - Március szintén a vadak miatti tilalmi időszak tehát kiesik. A tavasz közepén még általában nincs szúnyog azt az időszakot ki kell használni persze ha a Duna is úgy akarja ugyanis olvadás után a tavaszi áradások miatt lehet, hogy csak csónakkal tudnánk túrázni az pedig nem megengedett a kéktúrán. A zöldár levonulása után jön a nyár a maga sajátosságaival, elmondtam előbb. Vízállás szempontjából is az őszi hónapok a legjobbak, a Duna ilyenkor a legalacsonyabb, ami pedig a jelenlegi helyzetet illeti szinte alig van víz a mederben ebben az évben.
Ennyi volt az okoskodás. Az időjárás nagyon száraz és meleg így belekaptunk az AK Gemenci részébe is. (az AK-n lehet biciklizni is de én gyalogos turista vagyok)
Ez a része a kéktúrának elérhető Kaposvárról úgy, hogy nem szükséges ott
aludni. A túra hajnalán odautazás, túra végén hazautazás. Akinek van utazási
kedvezménye éljen vele nekem van - már 100 %-os, így csak a korán keléssel kell
megbirkózni.
A vonatból megnéztük a napfelkeltét a ködöd , párás mezőkön reggeliző
őzeket majd 3/4 8-kor már Szekszárdon voltunk. Aki napi 40 – 50 km-t meg tud
tenni annak nincs más dolga, mint pecsételni a peronon és irány Baja vagy
esetleg Pörböly ahogy tervezitek. Na én nem így csinálom, hanem kényelmesen,
elég volt a napi 18 km is tehát úgy szakaszoltam, ahogy lehetett.
Kitaxiztunk Keselyűsre és onnan gyalogoltunk vissza Szekszárdra. Van ugyan tömegközlekedés is de valamikor későn szóval nem jó nekünk. A nyári hónapokban naponta jár az erdei vasút is, esetleg azt is be lehet tervezni. Mi csak sínt láttunk itt ott. Az őszi időszakban a Pörbölyről induló vonat nem is jön el Keselyűsig csak nyáron. Bárányfokig a sín megvan de úgy tűnik csak különvonatoknak mert elég gazos.
Kitaxiztunk Keselyűsre és onnan gyalogoltunk vissza Szekszárdra. Van ugyan tömegközlekedés is de valamikor későn szóval nem jó nekünk. A nyári hónapokban naponta jár az erdei vasút is, esetleg azt is be lehet tervezni. Mi csak sínt láttunk itt ott. Az őszi időszakban a Pörbölyről induló vonat nem is jön el Keselyűsig csak nyáron. Bárányfokig a sín megvan de úgy tűnik csak különvonatoknak mert elég gazos.
Keselyűsön a csárda teljesen bezárt, pedig igazi betyárcsárda hangulata
volt régen és szállás is volt itt. Már nincs. Megkerestük a gátőrházat ami nem
bonyolult mivel érthető okokból a gát mellé építették. Ez itt a Sió gátja de
nyilván a Duna vize tud visszaduzzadni a Sión keresztül szóval nem akkor van
árvíz ha a Balatonnál kihúzzák a dugót. A gátőr nagyon kedves udvarias, még
bélyegző párnát is ajánlott de volt nálunk. Ez a pecsét mindig elérhető.
Az előzetes tervezésnél láttam, hogy van itt a gáttal párhuzamosan az
ártérben egy tanösvény és kilátó is. Érdekes és érthető, hogy a kék jelzés a
gáton vezet hiszen az ártérben gyakran van víz de a tanösvény teljesen
párhuzamos a gáttal attól talán 50 m-re és csak egy fasor választja el az úttól.
A gáton haladó túrázó simán elmegy a kilátó mellett ami azért nagy kár mert egy
hatalmas vízimadár paradicsom van a kilátó előtt és még hódokat is láthatnak a
kiváltságosak. Ez a kilátó a zárt lépcsőfelületnek köszönhetően számomra is
bevehető volt bár sokat nem időztem a tetején.
Sok kárókatona üldögélt velünk szemben és az egyik a szárnyait szárogatta
amit még nem is láttam korábban. Sok kacsát, gémet, kócsagot is láttunk szóval
érdemes ezt a részt megnézni, nagyon szép. A kisvasút is az ártéri oldalon van
az út mellett, de ez nem járt szakasz. Érdekes, hogy ezeket a fákat szinte
egyáltalán nem ismertem fel. Ezek az ártéri vizes területi erdők nagyon mások
mint nálunk a Zselicben. Szinte minden fa teljesen lehullatta már a leveleit,
csak néhány kisebb cserjén volt még színes levél.
Az útvonal egyszerű, jól járható, a jelzések is rendben voltak igaz én
mindig viszem a GPS-t is mert hát az ördög nem alszik.
Egy kis erdei cikk-cakkozás után ér az útvonal a Borrévhez. Fontos
átkelőhely volt ez a rév mivel a Bogyiszlón termelt árú ezen keresztül rövid
úton juthattak el Szekszárdra a piacra. A vízparton a holtág szélén kényelmes
pihenőhely, több információs tábla és egy szárazra került hajót is láthatunk.
Erről a hajóról ami valójában egy házikó sok információt nem találtam de ha
áradás van hasznos lehet az erre járóknak.
A szép őszi erdőben érdekes, hogy állatot nem láttunk, pedig eléggé
csendesen haladtunk. Aztán az út ismét kanyarogni kezdett és elértük a
Bárányfoki tanösvényt ami fonódik a kéktúrával. Több fához ki van rakva kis
tábla, így könnyebb felismerni ezeket az ártéri fákat.
Az egykori Duna holtág most már Sió holtággá változott a gátépítések következtében. A tanösvény miatt a gát mindkét oldalán lépcsőt építettek ki megkönnyítve a keresztezést ami különben sem lenne problémás és van egy kis híd is ha esetleg jönne a víz.
Az egykori Duna holtág most már Sió holtággá változott a gátépítések következtében. A tanösvény miatt a gát mindkét oldalán lépcsőt építettek ki megkönnyítve a keresztezést ami különben sem lenne problémás és van egy kis híd is ha esetleg jönne a víz.
Bárányfok szintén kihalóban van. Van itt egy nagy faházas kemping , szép új
étterem és persze mindez zárva. Valaki lakhat a közelben mert szólt a rádió a
távolban. A turista persze itt is a pecsétet és a látnivalót keresi ami ezúttal
egy helyen található. Itt áll (még) Frigyes Főherceg uradalmi sörpavilonja ,
ami az 1896-os Millenniumi kiállításra épült – Budapesten.
Többszöri áthelyezést követően jelenlegi helyére az 1980-as években került.
Felújítva: 1988, majd 2002: ekkor létesítették a galériát a belsőben. Jelenleg
üresen romosan áll nem látogatható. Úgy tűnik lebontják mert pld. a villamos
vezetékek, szerelvények már mind kibontásra kerültek, egy kis szeméthalmaz az
egész. Na itt a pecsét. A műemlék sajnos napjainkban már nem érték, ilyen
világban élünk.
A Bárányfoki pecséttel mindhárom mára ütemezett begyűjtésre került. Igaz a
Sió mentén és a 6-os autópályát keresztezve vissza kell menni Szekszárdra de mi
reggel pecsételtünk.
A városnézésre is maradt időnk így természetesen felkerestük az RP-DDK
kopjafát amit a Rockenbauer Pál Emléktúra szervezői állítottak 1989-ben. Az
autóbusz pályaudvar D-i oldalán a kis parkban található.
A városnézést most a Hunyadi utca Garai-tér, Béla Király-tér útvonalon
tartottuk. Több szép régi épület , templomok, parkok, sok szobor és középkori
romok is elénk kerültek, és persze nagy nehezen találtunk egy cukrászdát is egy
kis édesség pótlásra majd a vasútállomáson található igazi békebeli kocsmában
egy kis sört is megengedtünk magunknak. Nevezetes hely ez, hiszen közel 10 éve
ezen a helyen, talán ennél az asztalnál csuktam be a DDP füzetemet , mert
megtelt.
Ezzel az AK-ból is meg van az első 100 km.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése