2014. május 7., szerda

RP-DDK Grábóc - Szekszárd

Ha lenne még DDK akkor ezzel a szép túrával sikeresen teljesítettem volna, hiszen végigjártam Somogy - Baranya - Tolna megyében az egykor legendás túraútvonalat. Szekszárd és Nagybakónak között folyamatos a teljesítésem és 270 km-el az RP-DDK túramozgalomnak kb. a felénél járok.  Már csak RP-DDK-van 1989-től és nem csak egy nagy embert vesztettünk el akkoriban aki a túramozgalom névadója lett, hanem egy szép jelvényű túramozgalmat is.
Szerencsére 1987-ben még sikeresen teljesítettem az akkori DDK-t így jogosan van a birtokomban ez a szép jelvény is hiszen megtúráztam érte.
(Érdemes tudni, hogy a régi túramozgalom párja a régi DDP ma is él és a Baranya megyei szövetségtől a megfelelő igazolásokkal kiváltható ez a szép jelvény a piros változatban.)
A keleti végpontra tervezett túrámhoz - vonattal Bátaszékig majd onnan busszal Grábócig - jutottam el.  A hétvégi felhőszakadás nyomai még itt ott látszódtak a faluban hiszen a térségben közel 100 mm csapadék esett le.
A kis falut É-felé hagytam el az Új utcán  a völgyben lassan elmaradtak a házak és lovak, tehenek kísérték figyelemmel lépteimet.  A vízfolyások sár hordaléka is elég jól megszáradt így azért bizakodtam, hogy nem lesz nagyon dagonyás a túrám. Ez teljesen be is jött. A réteken átvágva enyhén emelkedő úton értem be az erdőbe ahol teljesen száraz volt az út, elérve az első magaslat tetejét a régi már romos Grábóci erdészház előtt egy füves szekérúton ereszkedhetünk le a völgybe, itt a harmattól még elég vizes volt a fű. 
Nincs messze innen az újabb vadászház de életnek nyoma sem volt.  Tölgy majd egy nagyobb irtás után szép bükkösben kezdtem újra ereszkedni és gyorsan le is értem a Fazekas-völgy  végére a Haramia-forráshoz.
Itt a forrás mellett kicsit pihentem, később láttam csak, hogy kb. 50 m-re egy kanyar után van a kiépített pihenőhely, padokkal, asztalokkal.
A kék sáv jelzés ezen a szakaszon a tanösvénnyel fonódik a Sötét-völgy felé haladva, ami nekünk Kaposváron a Gyertyános-völgy a Szekszárdnak a Sötét-völgy, bizony náluk sokkal több erdei létesítmény található ebben a város közeli kiránduló erdőben mint Somogyban.
A tanösvényen kanyargó útvonal néhány állomását is lefotóztam, a tájékoztató táblák szépek, jó állapotban vannak, de itt is láttam azért barbár módon megrongált feliratokat, de mint tudjuk ez Magyarország lassan általánosnak tekinthető IQ hiányára vezethető vissza. 
A Sötétvölgyi tábor lezárva üresen állt, azért megnéztem kívülről. Ezen a részen volt a terep a leginkább sáros, természetesen munkagépek szántották fel, de a szélén a fűben ki lehetett kerülni. Az utolsó és egyben legnagyobb emelkedő állt már előttem amire felkapaszkodva elértem a szekszárdi szőlők határát. Néhány helyről szép volt a kilátás a Mezőföld síkságára és a Mecsek hegyvonulatára a távolban. 
A szőlő ültetvények között gyorsan elértem a 'Szarvas-szurdik' bejáratát ez egy horhós mélyút felénk is van bőven szebb is nagyobb is, bár többnyire névtelenek.  Az elmúlt napok csapadékának köszönhetően kisebb omlások voltak a szurdokban, jelenleg még könnyen kerülgethetők de biztonságosabb lenne innen kivezetni a kéktúrát.
A szurdikból kiérve ismét a szőlők uralták a terepet , a nagybirtokokat lassan kisebb szőlők, szőlőspincék váltották fel és egyre többször feltűnt a távolban  Szekszárd is.
Kövekkel kirakott itt ott betonozott úton ereszkedhetünk le a városba nem könnyű ezen a haladás de azért csak leérkeztem és a Remete kápolna mellett elhaladva Szekszárd központjába a Garay térre értem. Több szép és érdekes épület, múzeum is van az útvonalon. 

Kicsit körbefényképeztem a tér nevezetes épületeit majd indultam tovább.
Szép platánsor vezet a busz/vasút állomás felé sok paddal le is pihentem kicsit majd megkerestem a túra K-i végpontját a Rockenbauer Pál Emléktúra alkalmából állított kopjafát a buszmegálló mellett, most is szép és jó állapotban van.
A vasútállomáson beszereztem a pecsétet a füzetembe majd futottam a vonatpótló buszom után ami szerencsére felvett és Bátaszékre vitt. Itt a csatlakozásra várva volt időm a túrát szabályosan befejezni. Sosem jártam még az állomással szemben lévő CIKÁDOR Büfében ,de most ez is megtörtént, ajánlom mindenkinek.    

Még több fotó, katt a kis képre:
RP-DDK Grábóc - Szekszárd

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése