2013. október 28., hétfő

RP-DDK Árpádtető - Zobákpuszta

Táv: 12 km, Szint: 350 m

Ezzel a szakasszal befejeződött az átkelés a Mecseken így Zalakomártól – Mecseknádasdig folyamatos a teljesítésem. Könnyű, rövid kis túra de a közlekedési lehetőségek miatt így érdemes csinálni. Árpádtető autóbuszmegállónál reggel 8-kor kezdtük a túrát. Az időjárás kellemesen meleg bár reggel egy kicsit felhős volt. A szép kivitelű erdészház előtt elhaladva a tanösvények közé érkeztünk, érdekes volt látni az ‘akadálymentes’ tanösvényt, Somogyban nincs ilyen.

A Mecsextrém park létesítményeit elhagyva gyorsan beértünk az erdőbe jobbra a fák között hamarosan feltűnt István-akna tornya utalva a bányász vidékre. Szép őszi színekben játszott az erdő de kissé tompábban mint a korábbi szakaszokon hiszen a napsütés nem volt zavartalan. Miközben K-felé haladtunk többször látszott előttünk a Zengő és Hármas-hegy csúcsa is.

Az út jól jelzett, jól járható és szinte egyfolytában lejtőn lefelé haladtunk egészen a Hársaskútig ahol egy kihelyezett pecsét is található nem kéktúrás de mi benyomtuk ezt is a füzetünkbe. Két patak átkelés következett, mindkettő könnyen megoldható, víz alig csörgedezett a mederben.

Gyorsan elértük a kis iszapoló-tavat ami már régóta nincs használatban hiszen a bányákat bezárták de szép a környezete az őszi avarmezőben. innen megkezdődött a hegymenet, lassan felkapaszkodtunk az erdőben kanyargó aszfalt útra melynek D-i oldalán található a Mecsek két nagy külfejtésének egyike a Vasas-bánya.

A kitermelés megszűnt bár mostanában hallani az újra indításról. Az út a hatalmas bányagödörtől 20-30-m-re vezet. A rekultivációs fásítás miatt nincs jó rálátás a kráterre de amit láttunk az is érzékelteti a méreteit. A bányaterület korábban látogatható volt , jelenleg lezárt és őrzött így egy kölcsön vett képről tudom bemutatni hogyan is néz ki közelebbről. A szén mellett a terület másik fontos természeti étéke a fonolit mely a felszínen is látható.

A Köves-tető oldalában kis ösvényre kanyarodik az út ami keskeny de azért gond nélkül járható néhány száz méter után pedig az öregebb erdőt elérve nagyon szép a sziklás felszín is. A csúcs közelében nagy fekete sziklák mellett vezet az út, szép szakasz ez is, erre még nem jártam.

A szelídülő emelkedő jelezte, hogy a Kövestető Hotel közelébe érkeztünk nagyon csendes volt a környéke, a helybéli erdész szép kopjafája mellett tartottuk meg az ebédszünetet. A Komlóra vezető országút mellett az erdőben kanyarog a kéktúra érintve a Vasas-forrást ami működött is.

Innen már gyorsan megérkeztünk Zobákpusztára , Ismét beragasztottunk egy nyalókát hiszen itt korábban megszakítottuk a túrát. Jenő-bácsi kocsmáját nyitva találtuk így szomjunkat is olthattuk majd kis pihenés után Pécsen keresztül tudtunk hazautazni.

Könnyű , szép őszi túra volt a Mecsek egyik bányász vidékén..