Ezúttal a hagyományos túrázás párosult egy kis unokázással illetve az
unokák is túráztak a tanösvényeken. Túratársammal korán indultunk és
megcsináltuk a Kaszó 10 ttúrát majd a később érkező aprónépekhez csatlakoztunk.
A családi kirándulás jól sikerült és volt “ugjájóváj” is így Hanna öröme teljes
volt még egy új barátot is szerzett. Bogi megtalálta az új kincses ládát és
hosszabb szünet után újra írhatott a logfüzetbe. Kaszó igazán forgalmas volt
ezen a szombaton olyan sokan jöttek ki, hogy nekünk már gulyás jegy sem jutott.
A lányok viszont lemondtak a papa kedvéért és így én sem maradtam
éhes. Kellemes kirándulás volt érdemes eljönni ide gyerekekkel.
Az erdei vasút, kisvasút története
Az erdőtömb nagyon sokáig nem rendelkezett feltáró úthálózattal, ami
nehezítette a faanyag állandó és biztonságos szállítását. A vasútőse a két
világháború között épült, összekötötte a somogyszobi vasútállomást, valamint a
kaszópuszta-bördeci erdőrészt. Előbb lóvontatással, majd a negyvenes évektől
gőzmozdonnyal szállították a fát. A fakitermelés, de főként a szállítás
időjárástól független elvégzését a kisvasút biztosította.
A jelenlegi vasúti vonal kiépítésének gondolata az Országos Erdészeti
Főigazgatóság budapesti központjában Káldy Józseftől származott. A fővonal
tervei (Szenta-Bojsza-Rinya) 1951-52-ben készültek, építése a Kaszó-Bojsza
szárnyvonallal együtt folyamatosan 1952-55 között történt. Ekkor a fa
keresztaljakra szerelt és homok ágyazatra helyezett vasúti vonal teljes hossza
17 km volt.
Az erdei vasút működési engedélyét 1955. június 2-án adták meg, a szállítás
egy C50-es diesel mozdonnyal indult be. Két év múlva épült meg a csillagpusztai
erdőtömbbe vezető 3 km-es újabb szakasz.
A személyszállítás 1961. május 17-én indult meg Szenta és Kaszópuszta
között. 1963-ban még egy 1,8 km-es szakasszal meghosszabbították a fővonalat,
mely így a Böhönyei Állami gazdaság magyrinyapusztai telephelyét is bekapcsolta
a személy-, de főleg a teherszállításba. A szakasz az Állami Gazdaság
felbomlásáig (1968) üzemelt, utána a pályarész elbontásáig (1970) már csak
személyszállítás történt rajta.
Az idő múlásával a vasút jelentősége a faanyag szállításában egyre
csökkent. A teherszállítást 1985-ben teljes egészében átvették a
tehergépjárművek. Ennek következtében 1989-ben a fővonal Bojsza-Rinya szakaszát
is felszedték.
1997-ben a KASZÓ Erdőgazdaság Zártkörűen Működő Részvénytársaság
megvásárolta az 1954-ben Resicán gyártott, majd 1984-ben Szászrégenben
felújított gőzmozdonyt. A Karácsony névre keresztelt gőzös 1997. december 14-én
érkezett Kaszóra és a következő év április 16-án helyezték üzembe.
Jelenleg kisvasút az Állami Erdei Vasút menetrend szerint közlekedik, az
állam tulajdonában lévő és a KASZÓ Zrt. által üzemeltetett saját használatú,
keskeny nyomtávú vasútjához tartozik. A jelenlegi vonal hossza (Kaszó-Baláta) 3
km menetidő: 15 perc.
Baláta-tó
Az országban hatodikként létesített Baláta-tó Természetvédelmi Területet az
ott fészkelő vízimadarak és ritka növények megmentése érdekében nyilvánították
védetté 1942-ben. Ma a területen megvalósítandó természetvédelmi cél ennek a
pangó vizű, lefolyástalan lápfoltnak a megőrzése, fenntartása, és bemutatása
úgy, hogy a természet ne károsodjon. A Baláta-tó a mérsékelt égövi őstermészet
megmaradt kis szigete, sajátságos mikroklímával, amely sok reliktum állat- és
növényfaj utolsó menedékhelye. Elsődleges cél a Baláta-tó területén található
ritka növény- és állatfajok, mint pl. az aldrovanda, a szíveslevelű hídőr, a
tőzegeper és a keresztes vipera megőrzése, és a még megtalálható természetes
növénytársulások védelme, s ennek alárendelve a táji értékek bemutatása, mint
pl. a belső-somogyi tájra jellemző lápos terület váltakozása a kopár
homokbuckákkal.
Lombkorona Tanösvény
Új nézőpontból ismerhetjük meg az erdőt a Lombkorona Tanösvényen.
Különleges élményt jelent az erdei madarak és mókusok szemszögéből átélni Somogy
zöld szívének rejtett életét.
A rendszeres erdőlátogatóknak is újszerű élményt jelenthet a fák koronáinak
világát testközelből is megismerni. Minél feljebb jutunk, annál inkább
megváltozik körülöttünk a világ, más élőlények, madarak jelennek meg, de még
ugyanaz a faóriás is más arcát mutatja fent, a lombkoronák ágai közt, mint
alulról, amikor sárból, avartakaróról figyelünk felfelé.
A tanösvény hídszerkezete legmagasabb pontján eléri a 9,5 métert, hossza
124 méter. Végigjárása pár perc lenne, de a gyertyános-tölgyes erdő újszerű,
eddig ismeretlen arcában hosszan lehet gyönyörködni.
A magasútra elhelyezett ötletes interaktív állomások sora sok új ismeretet
is közvetít a természetjárók számára, és nem csak a kezdőknek!
A biztonságot sugárzó, masszív szerkezet 200 köbméter faanyag
felhasználásával épült. Ennek a hídszerkezetnek a fel- és lejárói, függő
folyosói és a rejtőzködő lestorony igazi élményt jelentenek, különösen gyerekek
számára.
Hasonló, lombkoronába vezető tanösvény Hazánkban eddig csak a gyulaji
erdőben, aztán Makón és Gyomán létesült, így vidékünkön egyedülálló.
Sajnos csak
nagykorúak vehetik igénybe a legizgalmasabb részt, a kalandpark-jellegű
leágazást a keskeny függőhíddal, de azt is csak külön előzetes egyeztetés
alapján.
Még több fotó, katt a kis képre:
Kaszó és a tanösvények
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése