2019. április 8., hétfő

AK. Sükösd - Ólom-hegy - (Rém)

Megérkeztünk az igazi Magyar homoksivatagba.  Az AK túránk a Dunától elkanyarodva már a homok vidéken folytatódik. A kistáj neve Illancs. Itt található a legnagyobb kiterjedésű kötetlen, azaz futóhomok terület Magyarországon.

Kellemes tavaszi napon értük el az Illancs vidékét, a sárga homok száraz állapotban mély, süppedős és nehéz benne gyalogolni. A hétvégén egy kisebb hidegfront vonult át felettünk - pénteken - és nekünk hétfőn volt lehetőségünk túrázni. Bíztam benne, hogy a csapadék megkötötte a homokot és még nem vált újra híg porrá. Ez teljesen bejött. Tömör, száraz felületű homokon túrázhattunk egész nap. Egy helyen mintha gyapot ültetvényre leltünk volna, bár nem vagyok benne biztos?

Az előző héten Sükösdön fejeztük be a túrát, így most onnan folytattuk. Bajára vonatoztunk a hajnali járattal, majd busszal gyorsan elértük az induló falunkat. K-felé hagytuk el a települést, teljesen sík lapos vidéken. A növényzet gyér és nagyrészt a homok megkötésére telepített akác, nyár és fenyő ligetek között vezet a kéktúra.

Kedves kis sárga és kék virágok mellett vezet az út és persze erre is találhatunk un. sárga táblákat és abszolút feleslegesen kihelyezett  beton jelző oszlopokat.

Az Illancs vidék pár évtizede még nagyrészt katonai lőtér volt, most ennek nem láttuk nyomát, az erdős részeken több helyen láttunk őzeket, és egy őzike olyan stabilan figyelt bennünket, hogy még a fotót is kivárta.

Ezen a területen a természet az ami ad némi élményt a túrázónak. Apai ágon Alföldi lennék és ideje már, hogy ezt a tájat is megismerjem, nekem ez a homokvidék is tetszik.

Gyorsan elértük a lassan emelkedő úton az Ólom-hegyet.  A Duna–Tisza köze, és Bács-Kiskun megye legmagasabb, valamint az Alföld egyik legmagasabb pontja, amely 174 méterrel emelkedik a tengerszint fölé. A kék háromszög jelzésen lehet elérni az itt álló geodéziai tornyot és mellette a geoládát.

A toronyba fel is mászhat akinek van hozzá bátorsága, mint pld. a túratársamnak, nekem elég volt alulról felnézni. Kis pihenő után újra visszatértünk a kék sáv jelzésre és ezen mentünk tovább egészen a Rém település felé vezető elágazásig.

Az AK ezen szakasza a Hajósi-pincékig közel 40 km hosszú ezért két részben járom végig, a megszakításra Rém kínálkozott a legalkalmasabbnak. Nagyon szép homok dombok mellett értünk be a faluba , ez a napunk 16 km hosszúra sikeredett és a postán kaptunk is dátumos pecsétet az igazolófüzetbe a megszakításhoz.

Innen Bajára kellett vissza buszoznunk, az indulásig volt még időnk a helyi vendéglátóipari egységben megpihenni, felfrissülni, és szomjunkat oltani.
A csapos hölggyel is elbeszélgettünk a falu ügyes bajos dolgairól, és a nevezetes Kakasfesztiválról is ami 2019-ben 08.17.-én kerül megrendezésre.

Rém hagyományos rendezvénye a "kakasfesztivál", melyet minden év augusztus 20-a előtti szombaton rendeznek meg. A fesztivál kedvenc programja nemcsak a rémi és a környékbeli lakosoknak, de a testvértelepülésekről (Doroszló, Naszvad és Gyimesbükk) is érkeznek vendégek, melyek kultúrájukkal még szebbé teszik a fesztivál programjait. A több mint 3000 adag kakaspörkölt és a színvonalas programok az egész régió gasztronómiai és kulturális rendezvényei közül is kiemelkedő jelentőségű.

Bajára visszaérkezve még volt egy félóránk a vonatig majd szépen hazadöcögtünk. Sajnos ismét vágányzár lesz a Dombóvári vonalon de azért a kéktúra ürügyén idén még néhányszor végig vonatozzuk ezt a szakaszt. Hiszen így saját ágyunkban alhatunk túra után, és ráérünk elindulni akkor ha az időjárás is kedvező, mint ma.

AK. Sükösd - Ólom-hegy - (Rém)