2016. augusztus 20., szombat

A Rinyabesenyői erdő csodái

Hajni és Tamás túraötlete  Aug. 20.-ra olyan szuper helyet jelölt ki ami akár nekem is eszembe juthatott volna! De az érdem az Övék!
A Lábod közelében lévő  erdei iskoláról már sok szépet hallottam, láttam - képeken. Sok tanösvény is van erre de inkább gyerekeknek való. Túratársaink a közelmúltban felfedeztek egy új tanösvényt amit részben be is jártak de már akkor is látszott, hogy ez nem éppen gyerek méretű.

Túránkat a Sziágyi Erdei Iskolától indítottuk ez az 1-es pont, a létesítmény reggel még zárva volt. A mi tanösvényünk jelzése egy szép barna gomba volt. É-felé kell elindulni, majd a gombák az elején fonódva a többi régebbi jelzéssel K-felé térnek le.
Túránk előtti napon nagy eső volt ennek nyomát több helyen láttuk az erdőben, de nem okozott gondot hiszen a talaj alapvetően homokos, néhány helyen meg kikerültük ha kellett a nagyobb tócsákat. A Tanösvény 10 pontot tartalmaz és ezekről részletes leírás illetve térkép vázlat is van minden állomásnál. A táblák szépek, és főleg hasznos és érdekes információkat tartalmaznak. A Tanösvény nevére utaló feliratot nem találtunk, viszont a túra végén az erdei iskolánál egy helyi hölgy szerint csak "Gombás tanösvény" néven emlegetik. Az információs táblákra az van kiírva, hogy HELYTÖRTÉNETI NEVEZETESSÉGEK A RINYABESENYŐI ERDŐBEN.
Mivel a túránk idején ennek a tanösvénynek a nyomvonalát a legfrissebb turistatérképek is csak részben tartalmazták így a teljes útvonalat felmértük és a pontjait is lefotóztuk. Érdemes és fontos tudni, hogy a gombák kizárólag a pontok sorrendjének megfelelő haladási irányból vannak felfestve ha ellenkező irányból is biztonsággal követni akarod akkor a GPS sokat segíthet.
A 2. pont az egykori Sziágypuszta (Sziágy falu) helyén található, bemutatva annak történetét és pusztulásának időpontját. Utunk É-i oldalán a kerítés mögött, ipari erdő telepítés, D-felől rét és vadföldek láthatók, majd hamarosan feltűnik, DK-felé a távolban egy kilátó is, az a 10.-es pont lesz majd a túra végén érintjük. A Túra útvonala alapvetően körtúra de van egy kis "nyele" a 2-es pont után nem sokkal záródik a kör így ezt a szakaszt oda-vissza is érintjük, ez a térképen jól látható. É-felől ezen a részen érkezik be egy murvás út ami a 2-es ponttól kb. 200 m-re éri el a tanösvényt. Van egy kis murvás szakasz is alattunk de nem számottevő.
A 3. pont a Sziágypusztai temető. Épségben lévő sír nem található itt, egy kidőlt sírkövet és a Balaskó család által állított egykori kereszt maradványait láthatjuk. Az erdészeti tájékoztató táblák mögött padok is el lettek helyezve a túrázók számára. Érdemes csendesen haladni, hiszen sok erre az erdei állat, nyúl, mókus, őz is elénk került már az eddigi szakaszon is, egy őzike sokáig nézett is bennünket. Az út a 4-es pont felé tartva romlik, ahol a kerítés mellett vezetne az ösvény ott erősen benőtt érdemes pár méterrel É-ra haladni nem hosszú ez a benőtt szakasz, akár le is lehetne kaszálni (?).
A 4-es ponton egy vadonatúj kilátó áll.  A neve Német mezői kilátó. Erdőszéli elhelyezkedése folytán szép kilátást nyújthat az előtte elterülő mély fekvésű vizes rétre, igaz ez talajszintről ugyanúgy látható, a másik irányokban pedig mindent takar az erdő, mert az ugye magasabb.
A kilátó látszólag teljesen kész, stabil, és biztonságosnak is tűnik, igaz lefestve, nincs. Ez a legjobb módszer arra, hogy az amúgy szép létesítmény mielőbb tönkre menjen. Bízzunk benne, hogy a faanyagnak valami védelme azért volt/ vagy mielőbb lesz. Ja és egy keresztbe kötött műanyag szalag valamint egy kifüggesztett papírlap szerint a  kilátó átmenetileg nem látogatható. Szerintünk ez az átmeneti időszak már régen lejárhatott így kipróbáltuk és működik. Az itt elhelyezett információs táblák a térség vadon élő állatait mutatják be ebből feltételezhetjük, hogy ez egy állat megfigyelő hely lehet. Van pad és asztal is a kilátó mellett a gazban, nem közelítettük meg.
5. pont a tanösvényen a Varasdi erdősház hűlt helye. Érdemes megnézni figyelmesen a táblán látható korabeli képeket, hiszen az a tölgy ami akkoriban a ház előtt állt ma is ott áll és formája alapján jól beazonosítható. Az épületet a 60-as években elbontották, jelenleg egy kis tisztás jelzi a helyét az erdő szélén és persze a tábla és a tűzrakó hely a gazban. Széles, jól járható úton megyünk tovább, egy kis sikló gyerek éppen az út közepén fáradt el, megnéztük és mentünk tovább. A tanösvény környékén rengeteg volt a gomba, a lányok szedték is rendesen, de szelektálva, a vargánya, galamb gomba és az őzláb volt az ami szatyorba kerülhetett. Rengeteg egyéb is volt de nem ismertük.
A 6. pont az erdei vasútnak állít emléket, nem tudtam erről de egyre több helyen jelzik, hogy bizony annak idején milyen szép nyomvonalú vasutak voltak Somogyban. Ha ez még létezne, nyilván a csodájára járnának hiszen nagyon szép ez az erdő. Az egykori vasút nyomvonalának földmunkái még több helyen észrevehetők, ha persze tud róla valaki, az egyik ilyen jellegzetes helyen van a kiépített pihenőhely, padokkal, asztalokkal és táblákkal és tűzrakó hely is van.
Megpihentünk, majd indultunk is tovább hiszen tudtuk, hogy most következik az a pont ami várhatóan a nap csúcspontja lesz.
Kissé nyíltabb, liget erdős terepen haladunk dél felé a mély homokos utakon, balról egy régi felhagyott homokbányát hagyunk el majd körülöttünk záródni kezd az erdő, a gombás jelek és persze a GPS is jelzi, hogy térjünk le K-felé, Itt található a GCOSPO geoláda egyik pontja, könnyen megtaláltuk.
A 7. pont. Enyhén ÉK-felé kanyarodik a kis ösvény és egyszer csak ott áll előttünk teljes életnagyságban Magyarország legnagyobb duglászfenyője, a nevezetes Kandeláber-fa. A nem őshonos növény az utolsók között volt amit Magyarországra telepítettek. A 484 cm-es törzskerülete, 32 m-es magassága és kb. 130 évre tehető életkora igazán tiszteletreméltó.
Különleges alakját az egykor itt legelésző állatoknak köszönheti akik nyilván lerágták az oldalágakat így a fa önkéntelenül is felfelé kereste az életteret. Nagyon szép és igazán becsülendő, hogy megőrizték nekünk! Reméljük unokáink is látni fogják még sokáig.
Sokáig csodáltuk az óriást majd csak tovább indultunk és most kezdődött az a szakasza a túrának ahol már csak az információs tábla kis térképére és a jelzésekre hagyatkozhattunk. A GPS-ek térképeiről is kifogyott a tovább vezető út így úttörő tevékenységet vállalva mértük fel a tanösvény további szakaszát. A duglász erdőt elhagyva fiatalosok, kerítések  és rengeteg szeder mellett vezet az út. Itt már elég meleg volt és D-vitaminnal is gazdagodtunk. A jelzések szinte minden kereszteződésben megtalálhatók így biztonsággal tudtuk követni az utat. Erdős, enyhén hulámzó homokos utakon érjük el a 8.-as pontot, ez pedig az Öszpötei pihenő néven ismert.
Pad és asztal is van de nem a tető alatt, ott ha volt is valaha már nincs, csak kívül mellette. A hely arról nevezetes, hogy Öszpöte falu lakossága az 1700-as időkben  a pestisjárvány következtében kihalt. Továbbá itt találtam a túra legnagyobb vargányáját is, de ezt a táblák annak titkos helye miatt nem jelzik a jövőben sem.
É felé vezető utunk egy réten át NY-ra fordult majd az út mindkét oldalán egy kis erdei tavacskához érünk. Az É-i oldal lényegesen nagyobb.
Mintha egy nagyon régi halastó lett volna de már elmocsarasodott ,mindössze néhány vadkacsa és sok béka élte itt az életét nagyon szép körülmények között.
A 9. pont jobbról tűnik fel mellettünk, kis kitérőt téve É felé. A pihenőhely könnyen észrevehető, alatta és körülötte padok, asztalok, a fák között pottyantós budi is van. Az út NY-i oldalán a pihenővel szemben áll ív alakban az a 21 db duglászfenyő amit Erzsébet királyné 1898-as halálát követően ültettek. Sissy királyné természetszerető volta közismert volt, az országban több helyen is ültettek fákat az emlékére. Az Öszpötei erdőben álló fák átlag 1 m átmérőjűek és 30 m magasak. Ez a pihenőhely jobb állapotban van mint az összes többi itt talán többen megfordulnak. A GCOSPO geoláda második, virtuális pontja is itt található.
Már csak egy a 10.-es pont volt vissza és bezárul majd a kör, de ennek elérése közben volt némi nehézségünk, mégpedig azért mert az amúgy jelölt utat nagyszerűen felszántották, és mivel a talaj elég nedves errefelé így a szántásban, itt ott süppedő talajon tudtunk csak átvergődni ez a szakasz a 9-és 10-es pontok közötti szántóföld keresztezés teljes hosszára igaz. Persze ezt is megoldottuk.
Ezen a szakaszon láttuk azt az állatot amit eddig ilyen közelről még sosem láttam, túratársam pedig egyáltalán nem. Az út baloldalán nem messze tőlünk egy szép nagy nádi farkas, (toportyánnak vagy aranysakálnak is nevezhetjük) - tűnt fel a fák között, Tamás vette észre.
Fotó: Wikipédia
Nyilván a kedvező széljárás és csendes túrázás miatt tudtunk a közelébe kerülni Nem sokáig láttuk mert természetesen elügetett az erdő mélyére. A lányok erről lemaradtak, kicsit hátrébb jöttek, én viszont egy szarvas csordáról maradtam le az előresietés miatt, van ilyen.
A nádi farkasnak örültem eddig csak messzebbről láttam.
Erdős, ligetes, füves, szedres, gombás homokos úton haladtunk tovább és az egyik kerítés sarkánál elértük a 10-es pontot melynek a neve Sziágyi kilátó. Az itt álló kilátó a korábban felkeresettnek ikertestvére nem csak formáját hanem használhatóságát tekintve is. Ez is állat megfigyelési célokra készülhetett mert mást innen nem láthatunk. 'Átmenetileg' ez sem látogatható, sajnos ennek oka számunkra nem derült ki!
Egy réten átlelve a körtúránk bezárult a korábban már említett 2. pont közelében elértük a tanösvény már bejárt részét, a 'nyelét'.
Vissza érkeztünk az erdei iskolához ahol most sok gyerektől volt hangos az erdő, az udvarra betérve néhány fotót még készítettem.
Hazafelé még leszedtük a reggel kifigyelt őzlábgombákat, sokat nőttek napközben. Túránk véget is ért a hivatalos túrazárást pedig Kadarkúton tartottuk meg. Utólag átnézve a tracket a kis kitérőkkel kiegészítve ez az útvonal kb. 20.5 km hosszú lehet de nagyon kicsi szintkülönbségekkel, talán 50-100 m jön össze a kis homokbuckákból.
Nagyon szép túra volt köszönjük a lehetőséget, hogy Belső-Somogy eddig ismeretlen területeit is megismerhettük.