2015. augusztus 29., szombat

Zselici 4 fa 2015. (Simonfa - Cserénfa)

Sokszor jártam már ezen a túraútvonalon. A METEOR TTE. rendezvényein is igyekszem részt venni az utóbbi években, így sok újat maga az útvonal már nem tud mutatni.
Simonfa autóbusszal jól megközelíthető, a Meteor háznál a nevezés pillanatok alatt megvolt a 300 Ft-os kedvezményes nevezési díj szinte csak jelképes.
Színes térképet kaptunk és már indulhattunk is. A túra szintemelkedését gyorsan letudtuk és a falu feletti dombháton a zöld sáv jelzésen már kényelmesen sétálhattunk az erdőben.
A hosszabb távosok néha el el zúgtak mellettünk de minek sietni. Az erdő megvár. Aki pedig visszapillantott a tetőről a faluba még láthatta völgyben a reggeli párát.
Ennek az útvonalnak az egyik legnagyobb értéke, hogy szinte végig erdőben vezet.
Állatokkal persze most nem találkozhattunk mert az első indulók már elriasztották őket de a dús vegetáció, a sok szúrós csodabogyó, a mohos fatörzsek és Cserénfához közeledve a hatalmas tölgyek valamint a tövükben kanyargó kis patak mindig szép látvány.
Külön ki kell emelni az útvonal jelzettségét is ami egészen Cserénfáig tökéletes és nagyon szép, jó minőségben van elkészítve. Nem véletlenül! Nyilván később is jól jelzett az út, de arra most nem jártunk.
Némi változatosságot jelentett, hogy Cserénfa előtt egy hatalmas dagonya képződött valami nagykerekű jármű jóvoltából.
 Ez nem hiányzott de azért ezt is leküzdöttük és gyorsan beértünk a faluba, ami az utóbbi hetekben úgy tűnik semmit nem változott.
A tűzoltó szertár előtti pihenőben aztán  régi ismerősökkel találkoztunk akik a túra főnökasszonyának szigorú tekintete mellett végezték a munkájukat, pecsételtek, érkeztettek, osztották a jelvényeket sürögtek forogtak - ahogy kell. Itt csokoládé, Éva finom házi sütije és ásványvíz is járt a vándoroknak.
A mi túránk itt véget is ért s már csak annyi volt hátra, hogy keresünk egy olyan falut a közelben ahova a tömegközlekedést bevezették. Ez természetesen a szomszédos Szentbalázs volt.
Köszönet illeti a túra háziasszonyát  hiszen lehetőségünk volt az 'iránytaxi' igénybevételére, így nem kellett eláznunk a gazban az utolsó kilométereken, köszönjük Gabi.  Jó időben szép túra volt, köszönöm a rendezést!
A túra végére az is kiderült, hogy egyik túratársunk valójában gyerek kori ismerős akivel egy házban nőttünk fel és sok évvel, évtizedekkel  ezelőtt Ő messze költözött de az élet már csak ilyen.
Jó volt fel eleveníteni néhány közös egykori emléket. Talán máskor is össze futunk még.
 Szentbalázson bőven volt időnk a buszig így megnéztem a Szent Mihálynak szentelt műemlék templomot ami több dologról is nevezetes:
Templomunkat 1376 előtt Szent Balázs tiszteletére szentelték, majd 1739-ben alapították újra. Ma Szent Mihály templom.
 Az 1704-es rác betöréskor elpusztult a falu és a templom is. 1782-re újra felépült a templom, abban az évben felszentelték a kegyúr, Esterházy herceg költségén. Ezt követoen hosszú időn át a templom melletti, mai "ótemetőbe" temetkeztek nemcsak a helybéliek, hanem a környező községek lakói is.
 1882-ben a barokk stílusú Szent Mihály templom újabb bővítésen esett át, ma felújításra szoruló műemlék. A műemlék épület felújításának érdekében legutóbb 1992-ben fogott össze a helyi lakosság, és csaknem kétmillió forint értékű munkát végezett. 1995-ben szentelték fel azt a harangot, melyet egy helybéli adományozott hálából a templomnak. Ez a negyedik harang, ami a szentbalázsi templomtoronyban megszólalhat.
 A templom bejáratánál található az a márványtábla, amelyen a II. Világháború 15 ismert, és 9 ismeretlen szentbalázsi áldozatára emlékeznek az itt élők. A templomkertben műemlék emlékkereszt található, a templomdombon 18. századi kis lélekharang, amely az erdélyi Páprágypusztáról került hozzánk, és temetések előtt kondul meg.
 Templomunk déli falán, 8 méter magasan napóra van, melynek árnyékvetője pólusra mutat. Számlapját 2 m-es négyzet alakú vakolattagozat határolja el a faltól. Valószínűleg 18. századi. Sajnos az óra számozását 1993-ban lefestették, ma csak a pálca és a keretezés látható.
 Templomunk egyik érdekessége az orgonája, amit Focht Ferenc építtetett 1897-ben az Angster gyárral. Az "Angster József és Fia Orgona- és Harmóniumgyár" 1867 és 1949 között működött Pécsett, kezdetben csak orgonákat, később 1890 után harmóniumokat is építettek. Fennállásuk alatt több mint 1300 új orgonát, és közel 3000 harmóniumot készítettek el. Leghíresebb orgonáik a Kalocsai Székesegyházban, a Pécsi Székesegyházban, a Kassai Székesegyházban, a Budapesti Szent István Bazilikában és a Szegedi Dómban találhatóak. Mayer Albert pécsi orgonagyáros az orgonát 1925-ben átépítette.
 Másik érdekessége templomunknak a Piéta, amelyet valószínűleg Dorffmeister István festett, aki a századvég egyik legfoglalkoztatottabb festője volt a Dunántúlon.

Zselici 4 fa (Simonfa - Cserénfa)