2013. július 13., szombat

Tökölő 16 Ságvár. 2013

Táv: 16.3 km Szint: 470 m

A hajnali indulás után 3/4 7-kor már meg is érkeztem Ságvárra ahol a forgalom irányító hölgy azonnal a templom-kertbe terelt ahol biztonságosan és árnyékban várakozhattak az autók. Az első piros pont! A nevezés is viszonylag gyorsan ment de azért itt már kialakult a várakozók sora, azt a kis nevezési lapot jobb lett volna előre kiosztani és nem a pénz befizetése után kitölteni.

Én még pár perc alatt végeztem és indulhattunk is a túrára. A piros kereszt jelzésen majd a horhón keresztül értük el az 1. pontot ahol ezúttal a szúnyogok sem támadtak még hiszen reggel volt.

A lassan emelkedő úton aztán felértünk a Sarokerdőhöz majd jelzetlen de nagyon jól szalagozott úton a mély vízmosásos völgyben és sűrű erdőben ereszkedtünk lefelé. Egy szép kotorékot is láttunk a völgy oldalában de lakók nélkül, annyira tele volt az erdő emberekkel, hogy állat látásra semmi esély nem volt. gyorsan leértünk a Jaba-völgybe a nyílt terepre de itt is jó volt a szalagozás, majd ismét bekanyarodtunk az erdőbe és a sárga barlang jelzésen kezdtünk kapaszkodni a Betyár-barlang felé.

Ez az emelkedő megizzasztott de az ide települt 2. ponton az régi ismerősöktől cukrot kaphattunk és amíg a csapat egy része megjárta a barlangot addig kipihenhettük az emelkedőt. A barlang után volt még egy kis emelkedő majd az egyre laposabbá váló erdei úton érkeztünk fel ismét a fennsíkra ahol a 3. pont a Virágmányi kunyhónál várt. Itt már sokan pihengettek és folyamatosan érkeztek is a túrázók volt hideg ásványvíz, zsíros kenyér hagymával, több féle pogácsa szóval rendesen pótolhattuk a ledolgozott kalóriát.

A pihenő után ismét az erdei utak következtek és egy szép kényelmes mélyúton érkeztünk le a Képes-fához. Jól megnéztük, körbe csodáltuk majd keresztezve a Jaba patakot felkapaszkodtunk a Bögöcse tetőre vezető ösvényen a 4. pont felé.

Új kerítés mellett visz az út, a hegesztett hálóba kapaszkodva könnyebb volt a mászás is.

Szerintem ezen a tetőn találjuk Somogy megye de Külső-Somogy biztosan legszebb körpanorámáját. Érdemes elnézelődni a középhegységi látványt nyújtó , sűrű erdővel fedett tájon.
Egy érdekesen és nagyon jólnevelten ballagó birkanyájat is láttunk innen fentről

A boróka ligeteken keresztül ereszkedtünk le a régi gémeskút maradványaihoz, ahol a kút gödrét csak egy nagy traktorgumi jelzi, óvatosan szabad megközelíteni!

Nyílt mezőgazdasági területre érkeztünk ahol éppen a búza aratása folyt , a hullámzó búzatáblák látványa a szegélyező vadvirágokkal szép látvány volt. Ságvár felé közeledve lassan elértük a falu pincéit is ahol az 5. pontunk volt található. A gazda jóvoltából a hideg ásványvíz mellé megkóstolhattuk a hegy levét is – már aki nem vezetett.

Így én csak nagyokat nyeltem – a szódából. Aztán még egy kis emelkedő és elértük a Bújó-lik bejáratát, évek óta járok erre a túrára és mindig volt olyan túratársam aki nem látta még ezt az érdekes helyet, most sem volt ez másként.

A Bújó-lik mindig sikert arat , mindenkinek tetszik. A hegyet keresztezve máris a falu közelébe érkeztünk és annak utcáin a szép műemlék templomot megcélozva gyorsan vissza is értünk az iskolába azaz a célba.

Mindenki megkapta a szép színes oklevelét a teljesítés számát is jelző kitűzőt, begyűjtöttük a túramozgalmi pecséteket is és már csak az volt a feladat, hogy a kényelmes és árnyékos asztalok mellett elfogyasszuk az immár hagyományos áldos levesünket és hozzá a tejfölös langallót. Innivaló is volt bőven és több féle így aztán nehéz is volt azt mondani, hogy induljunk hazafelé.

A néhány ember híján 400 fős részvételű Ságvári Teljesítménytúrák ismét bizonyítottak! Komoly eséllyel indulhat majd az év legjobb teljesítménytúrája címért kiírt versenyben. A rendezők ismét a csúcson voltak és az útvonal módosítások, főleg a teljesítési irány megváltoztatása jót tett minden útvonalnak.

Én immár 4. alkalommal vettem részt a rövid távon de most sokkal könnyebb volt a teljesítés mint eddig bármikor. A Betyár-barlang és a Bögöcse meredek ösvényét ezúttal felfelé azaz emelkedő irányban kellett teljesíteni ez pedig ezeken a szakaszokon a csúszós terep miatt sokkal könnyebb. A korábbi túrákon az utolsó emelkedő a vízmosásos mély völgy volt a nagy kánikulában ezt az emelkedőt a nagy páratartalom miatt még sosem tudtam egy szuszra teljesíteni a közepén a kidőlt fákon mindig pihentem egy kicsit . Most a reggeli órákban és lefelé haladva volt idő körülnézni is ebben a szép vízmosásos völgyben, szóval ennek is jót tett a fordított irány.

Köszönöm a nagyszerű rendezést Bognár Zsoltnak és a Ságvárért Egyesület minden tagjának akik lelkes munkájukkal lehetővé tették, hogy egy nagyon kellemes napot tölthessenek el a túrázók falujukban.