2015. szeptember 22., kedd

Béke Sztúpa - Bazaltfolyosó

Zalaszántó - Béke Sztúpa - Kovácsi-hegy - Bazaltutca - Vindornyaszőlős

Egy túra ami nem része semmilyen túramozgalomnak, nem pontokért, pecsétekért, jelvényért, kilóméterekért  mentünk, hanem egyszerűen csak azért az élményért amit a látnivalók adhatnak. Megérte!  Ez a 'tiszta és érintetlen' természetjárás.
Köszönettel tartozom egy  túravezető sporttársnak aki még 2013-ban kitalálta ezt az útvonalat és megmutatta a fotóin a szomszédos Zala megye egyik csodáját a Vindornyaszőlős és Nagygörbő közötti Kovácsi-hegy látványosságát a 'bazaltfolyosót', de ismert bazaltutca, sziklafolyosó neveken is.
Azonnal felkerült a 'bakancslistámra' nézegettem, tervezgettem, halogattam de eddig nem jött össze.  A 2015-ös autómentes nap ingyenes vonatozási lehetőséget adott az autó tulajdonosoknak, ami nem elhanyagolható költség (oda/vissza 3300 Ft-a vonatjegy Kaposvárról Keszthelyre). Az időjárás is ideális volt kellemes, napos őszi időben túráztunk így láthattam és megmutathattam ezt a szép vidéket túratársaimnak is.
Keszthelyről még elbuszoztunk Zalaszántóra és itt a kék jelzésen indultunk túrázni. A jelzés követhető bár biztos, hogy több éves. A mindenhol hangoztatott felújítással, táblákkal nem találkoztunk!
Először a Béke Sztúpát kerestük fel, itt már jártam többször is de túratársaimnak újdonság volt, a környezete is lényegesen megváltozott így én is természetesen mindent megnéztem, fotózgattam és elég sok olyan ajándék tárgyat vásároltunk ami a hely, a Buddhizmus hangulatához illeszkedik.  Magyarországon a legnagyobb és Európában is kiemelkedő méretű ez a Sztúpa.  Mi ugyan nem politizálunk de a napi események kapcsán azért szóba került, hogy bizony jelen vannak olyan vallás gyakorlói  is az utóbbi időben Magyarországon melynek nem a békés meditáció a legfőbb ismérve!
Buddha nem isten, nem is egy isten földi megtestesülése, hanem ember, aki ki van téve a betegségeknek, megöregedésnek, s akinek az élete szintén halállal végződik. De megkülönbözteti a többi embertől, hogy minden szenvedélyt és elvakultságot legyőzött, azaz megvilágosodott, megvalósította a nirvánát. A különböző buddhista írások szerint Gautama Sziddhártát több buddha előzte meg és fogja még követni.
Buddha tehát ember, aki legyőzött önmagában minden tudati elhomályosulást (zavaró érzelmet), szellemi tökéletessége következtében hatalmas erők bontakozhattak ki benne, és erre a tudásra saját erejéből tett szert, nem más tanítómesterek, isteni kinyilatkozás vagy szent iratok tanulmányozásának a segítségével. Buddha tanítása szerint ez az út azonban a Buddhává válásig „mások véleménye és saját elmélkedésünk révén” világosodik meg. Bár az útmutatásra szükség van, a szintézis hangsúlyos szerepet kap tanításaiban.
A buddhizmus célja szolgálni és hasznára lenni minden érző lénynek, köztük az emberi lényeknek is. És ezért sokkal fontosabb, hogy azon gondolkodjunk, hogy buddhistaként a saját szemléletünkön keresztül hogyan tudunk a társadalom javára válni ahelyett, hogy megpróbálnánk másokat a buddhizmusra téríteni. Buddha önzetlenül segített másokat, így mutatott példát az elfogadásra és lelki nyugalomra.
A buddhizmus alapvető emberi problémákkal foglalkozik. Mindaddig, amíg a múlandóságból, ragaszkodásból és a téves nézetekből eredő alapvető emberi szenvedéseket tapasztaljuk, addig a buddhizmus fontossága nem kérdéses. A kulcs a belső béke. Ha ezzel rendelkezünk, akkor a belső békénket megtartva nyugodtan és ésszerűen tudunk szembe nézni a nehézségekkel.
A Világosvár-hegyről még a kék sáv jelzésen ballagtunk le de nemsokára már jelzetlen utakra tértünk át és következhetett a nap igazi túracélpontja a Kovácsi-hegy.  Szép, öreg erdőben, hatalmas bükkök, tölgyek között kanyarog az erdészeti út.
Mivel kőszórásos így csapadékos időben is biztonságosan járható mi viszont élveztük az őszi meleg napsütést. Az egykori tanösvény néhány táblája még olvasható, de több töröttet is láttunk, a jelzését - ami állítólag kék kereszt - nem láttuk és az út is gyakorlatilag nem volt követhető ezért nem is kerestük.
Néhány kidőlt fán tartottuk meg az ebédszünetet majd a hegy tetején lévő öreg - már régen lezárt - kőbányát néztük meg. Függőleges sziklafalai érdekesek, látványosak, veszélyesek éppen ezért nem is látogatható!
Innen már nincs messze a 'bazaltutca' sárga sáv jelzése. Meg is találtuk - ez is régi de sűrű és jól követhető - az erdőbe kanyarodva rögtön ördögszántás szerű sziklás területen kanyarog az ösvény.

A vékony bazaltréteg teljes vastagságában széttöredezett, pereme leszakadozott, így alakítva ki a nyugati végen lévő Bazaltutcát, a fennsíkon pedig bazaltdolinák keletkeztek (a csapadékvíz a töréseken lehatolva kioldotta a pannon kori rétegeket és az így keletkező üregeket, beszakadásokat bazalttörmelék töltötte ki). Néhányuk dolinatóvá vált, ahol tőzegmohás fűzlápok alakultak ki
A legszebb látvány persze a bizarr sziklaformák övezte Bazaltutca, melynek a valaha volt 1,7 kilométeres hosszát a kőbányászat 800 méteresre kurtította. Itt a leszakadt bazalttömbök széttöredeztek, de egymás közelében maradtak, így egy árokrendszer alakult ki több kisebb barlanggal, melyekben egyaránt otthonra talál a barlangi keresztespók, a közönséges denevér és néhanapján az ember is.
A kis kövek nagyon gyorsan nőnek és az útvonal bal oldalán az egykori hegyoldal hatalmas szikla tornyai nagyon szépek. Az ösvény is köves itt ott lépcsős, le fel megyünk a terep adottságainak megfelelően.
A lábunk alá nagyon kell figyelni de néhány méterenként meg kell állni nézelődni.
A sziklatornyok egy részének  megmászása a bátrabbak számára nem jelent kihívást, én a másik csoportba tartozom, inkább fotóztam a 'zergét'. Külön köszönet Évának hiszen mászásaival jól tudta érzékeltetni a sziklák méreteit.
Emléktáblák is találhatók a sziklafolyosóban és itt található a Vadlány-barlang (Vadlány-lik) mely egy kis kitérővel elérhető és érdemes is megkeresni.
A barlang nyitott, de óvatosan kell megközelíteni mert egy függőleges üreggel kezdődik, a bejárat szúk később már tágasabb és lámpa kell hozzá.
Pihenőhely, padok asztalok vannak a bejárat közelében. Mivel sziklás terepen esetenként nagyokat lépve lehet ide feljutni ha a kő vizes akkor óvatosan kell közlekedni, száraz időben mint esetünkben egy kis odafigyeléssel biztonságos.
A Vadlány-lik barlang a bazaltutcával egy időben keletkezett. A kibillenés és a suvadás mozgása következtében a bazaltutca árkával párhuzamos és arra merőleges repedések jöttek létre. Egy ilyen, bazaltutcára merőleges repedés nyomán született meg a Vadlánylik-barlang. Számos állat talált itt lakó- és búvóhelyet, melyek közül talán legérdekesebbek az éjszaka aktív denevérek. A szoba vak kürtje alatt felhalmozott guanó jelenlétük bizonyítéka. E barlang különleges helyet foglal el a környék barlangjai sorában, mert méretei, beosztása, “komfortos hatása” alkalmassá tehették, még ha időszakosan is, hogy lakóhelyül is szolgáljon.
Utoljára a német megszállás alatt használták, majd később, Rákosi Mátyás beszolgáltatási rendszere alatt a környéken élő parasztok terményeiket rejtették itt el.
Több névvel is ellátott barlang van a közelben a Vadlány-barlang teljes hossza a jelenlegi felmérések szerint több mint 24 m a többi kisebb . Magyarországon minden barlang védett!
 A sziklafolyosó a hegyoldalon nagyjából szintben halad. A sárga sáv jelzésünk a sziklák közül kiérve erős lejtőben folytatódik Vindornyaszőlős felé. Az ereszkedő ösvény egy merítős forrást is érint majd gyorsan leérünk a működő kőbánya bekötőútjára.
Közel 1 km után mezei földútra kanyarodik a sárga sáv jelzése mely csak elméletileg létezik de út van így a GPS-el követhető.
Egy békésen legelésző/heverésző tehén csorda mellett lassan elértük a falu szélét majd a főutcán a központba a hatalmas Turul-madaras emlékműhöz mentünk.
Vindornyaszőlősön  buszra szálltunk és Keszthelyről a már ismert útvonalon kényelmesen és a tervezettől egy járattal korábban hazaértünk, a túra közel 15 km-volt.