2005. április 24., vasárnap

KDP Augusztin-tanya - Hárskút - Eplény

Augusztin tanya a hivatalos pecsételő hely lenne de a házban lévő túrázók nem tudtak pecséttel szolgálni mivel az állítólag el van zárva igy az ott lévő Építők T.E. nevében Fráter Tamással aláírattuk az igazoló füzetet. Az út eddig a füzet szerint Odvaskőtől 11 + 11 azaz 22 km lenne szerintünk több kb 25-26 km –lehet inkább. Fontos lehet, hogy a teljes útszakaszon nincs vízvételi lehetőség és persze kocsma sincs sőt Augusztin tanyán és a közeli Rák tanyán sincs ivóvíz , tehát jól fel kell szerelkezni innivalóval!

A túra során mi a közeli Rák tanyán lévő turista házban szálltunk meg a ház Horváth Ferenc tulajdona és nagyon szívesen látja a túrázókat akár 60 fős csoportot is tud fogadni, a több épületből álló turista tanyán központi fűtéses épület is van , hideg meleg vizes fürdő és konyha teljes felszereléssel megtalálható, A ház illetve a tanya csak földutakon közelíthető meg igy gk.-val kizárólag a terepjáró jöhet szóba , extra szolgáltatás az , hogy egy UAZ-al Hárskútról a gk.val érkezők csomagjait felszállítják a tanyára míg a szgk.-nak a faluban védett parkolási lehetőséget adnak. Mi is igénybe vettük ezt. Rák-tanyáról bővebb információt a http://www.extra.hu/raktanya/ címen találhattok. Mi itt egy picit eltértünk a piros jelzéstől és Rák-tanyáról a piros négyzeten indultunk el Hárskút irányába ez az ut a pirosba csatlakozik vissza, végig nyílt terepen megy , jól követhető széles és gépekkel széttaposott földút.

Hárskútra beérve egészen a Márkó felé vezető országútig kell gyalogolni de itt balra fordulva gyorsan elérjük a kocsmát ami szintén pecsételő hely lenne, de ottjártunkkor a főnök éppen elvitte a pecsétet viszont a pultos hölgy készségesen aláírta a főnök nevében az összes igazoló füzetünket. Ebben a kis faluban ami a Dunántúl legmagasabban fekvő községe érdemes jól feltankolni folyadékkal mert Eplényig megint nincs rá lehetőség! A kocsma mindennap este 9-ig van nyitva ! Potenciális bélyegzőhelyként szóba jöhet a templomtól 5. házban lévő kis bolt is, a tulaj ott lakik. A falun a főutcát követve végig gyalogolunk és a Gyertyánkúti falurész felé hagyjuk el a községet, a jelzések jók de nincs is rá szükség. Augusztin (Rák) tanyától ez a szakasz egész rövid , másfél óra alatt lejárható.

Hárskútról kifelé az út egy picit bizonytalanná válik , egy cserjésen vezet át az enyhén emelkedő ut ahol a jelzések elég ritkák és több nyomvonal is vezet a feltehetően jó irányba, végül is az erdőt elérve a jelzés is megkerül és nagyon szép erdei úton emelkedve haladhatunk a Papod 644m-es csúcsáig , mi gyönyörű tiszta napos időben voltunk itt , elkerült bennünket egy kerékpáros és két cross motoros "túrázó" .

A Papod teteje szép, nyílt és tényleg jo lenne itt egy kilátó. A tovább vezető útnál figyelni kell mert a fő útvonal balra kanyarodik és ez az út tűnik először szembe nekünk viszont egyenesen K-felé kell tovább menni van is behívó jelzés a fán , a széles földút hiányzik a térképről ! Itt eléggé meredeken ereszkedik az ösvény de elég sűrűn van felfestve egy kis odafigyeléssel könnyen követhető , esős , havas, sáros időben szerintem nagyon óvatosan kell itt közlekedni, a meredeken leérve az út balra fordulva szép szikla alakzatok mellett halad tovább, és továbbra is jól jelzett. A Mohos kő , Répás árok irányában jól haladhatunk lefelé és a jelzés is jó.

Itt az útra leérve a jelzés is jobbra fordul mint a térképen majd utána derékszögben balra be a léniába és itt egy darabig a bal oldalon egy kerítés mellett haladunk , majd tovább a léniában érintünk egy négyes útkereszteződést aminek a közepén egy erdészeti karó áll itt is nyílegyenesen kell tovább haladni majd mikor már látszik az országút az ut bal oldalán egy darabig még a fák között vezet a jelzés majd a kerítést elérve kivisz a 82-es főútra, a vasútállomás közelében . Pecsételni lehet a vasútállomáson de aki szomjas az elballaghat a kb 1,5 km-re lévő 82-es Vendéglőig itt meleg étel is van. A füzetben említett Enikő Panzió közelebb van a vasútállomáshoz viszont zárva volt ! Ez a szakasz szerintünk is rövidebb mint a füzetben irt 14 km.