2005. április 23., szombat

KDP Gerence-völgy - Pápaváralja - Augusztin tanya

Ennek a szakasznak a megközelítése egy kicsit nehézkes tömegközlekedéssel, Székesfehérvárról 7:06-kor indulva Veszprémen át Zircig vonat, majd Odvaskőig autóbusszal utaztunk, igy végül is a túrát 10:30 körül tudtuk elkezdeni.

Az Odvaskő Hotel recepcióján gond nélkül sikerült pecsételni. A túra útvonal gyönyörű részeken halad gyakorlatilag az egykori erdei vasút nyomvonalát követi , többnyire a vasút melletti erdészeti utakon illetve később magán a vasúti töltésen. Több helyen látható még az átereszek maradványa , a nagyon szép bükkösön át kijelölt út látványos és mindenképpen talán az egyik legszebb szakasza lehet a KDP-nek.

Az útvonal jelzése szerintem megfelelő, a jelzések kora alapján látható, hogy ez nem egy most kitalált útvonal hanem korábbi évekből származik. A jelzések sűrűsége is megfelelő, de mindenképpen figyelni kell az útelágazásokra , kereszteződésekre mert a behivő kapuk azok teljesen hiányoznak, mivel a mi csapatunk viszonylag nagy létszámú volt igy azt a módszert követtük , hogy a bizonytalan helyeken bementünk több irányba is és a jelzést megtalálva összekiabáltuk a csapatot. Jól jelzett tehát az út de ha néhány 100 m-után nem láttok jelzést akkor biztos, hogy leszaladtatok a jelzett útról. Egy ilyen lehetséges elkeverési pont pld. a térképen is jelzett kis erdei tó után - a Suttonyi kut melletti tó - az térkép szerint a jelzés keresztezi a patakot, itt az útvonal fő iránya ténylegesen átvezet a patakon de valójában a jelzés nem megy át hanem jobbra le kell fordulni közvetlenűl a patak előtt.

Amikor a jelzés már a töltésen megy akkor nagyon szépen követhető hiszen az egykori vast épitők a partoldalakban, bevágásokban, szikla átvágásokban maradandóan megjelölték ezt a szép útvonalat. Az első és talán legnagyobb lelki trauma a Királykapunál érte a csapatot , itt ugyanis a romos erdei épület előtt egy szép tábla várt bennünket az egyik fán feltűnően elhelyezve ami arról tájékoztatott bennünket , hogy a turista utat lezárták és megszüntették mivel a a külszíni bányát robbantással művelik és igy veszélyes az út.

Hát itt egy kicsit elbizonytalanodtunk de mivel a felderítők jelezték, hogy a jelzés továbbra is jól követhető , mentünk tovább a jelzett úton közben azért figyeltük, hogy nincs e az ut aláaknázva , végül is nem történt semmi egy nagyon szép és látványos kőbánya felső peremét érinti az út - talán 50 m-t ha le kell térni de érdemes - valószínűleg itt robbanthattak valamikor de már sok éve , a figyelmeztető táblát meg kint felejtették és az arra járó túrázok is gondosan a helyén hagyták , hogy másokat is riogasson.
Az útvonal érinti a Tevelvár nevű egykori földvárat de mivel olyan sok itt a sánchoz hasonló átvágás, hogy én pontosan nem tudtam beazonosítani, hogy melyik is ez a kis vár , bár biztos , hogy átmentem rajta, mindenesetre a Váras füzetbe még Odvaskőn tettem egy pecsétet. A következő ellenőrző pont Pápavár alja , ahol a kék és piros keresztezésében egy fára festett számot kell felírni. Namármost ha valaki megnézi a térképet akkor két ilyen pont van mivel a két jelzés kb 300-400 m-en együtt halad, ezt az irányt követve az első keresztezési pontban csak egy erdészeti útjelző karó található leverve és van rajta egy kétjegyű szám , először ezt írtuk fel, tovább menve ahol a piros jelzés élesen jobbra elhagyja a köves utat a bal oldalon szintén van egy hasonló karó egy számmal , de az elágazásnál az egyik fán egy kis felszegelt táblán egy újabb kódot találtunk ami egy betűből és három számjegyből állt, végül is ez tűnt a leghivatalosabbnak, igy ezt írtuk a füzetbe. Összeségében azt mondhatom, hogy gyönyörű ez a szakasz és jól követhetőek a jelzések egy pici odafigyeléssel.

Pápavár alja után is jól követhető a jelzés , a térképen is jelzett Tiszta víz-forrást egy kis kitérővel próbáltuk megnézni de nem volt szerencsénk nem tudtuk beazonosítani, később a szálláshelyen a házigazdánk elmondta, hogy a forrás a kis patak medrében van egy kis kiöblösödés formájában és tulajdonképpen a vízhozam változást kell figyelni mert alul van a forrás. A piros + után kb 1 km-el nyílt terepre érünk innen már jól látható a szemben magasodó Középső-Hajag melyen át kell mászni szerencsére nem a tetején !A kis réten a jobb oldalon egy nagyobb majd később egy kisebb romosodó épületet hagyunk el , míg a bal oldalon mindenféle ideiglenesen összetákolt kultikus helyek maradványai láthatók melyet talán valami szekta tagja használnak időnként ? A piros sáv élesen balra kanyarodik majd a jelzett távnál sokkal rövidebb szakasz után emelkedni kezd az út egy cserjés bozótos területen itt egy kicsit bizonytalan a jel , a jobb oldalon a fák között található majd egy 100 m után a bal oldalon egy magányos öreg fán van a jel de az aljnövényzet benőtte csak közelről lehet észre venni, ráadásul egyoldalas, az emelkedő cserjésben vezető utat kell követni. Az éles jobb kanyar után nagyon szép bükkösbe érünk ahol egy elkerített terület van a bal oldalon és a térképen is jelzett jellegfa mellett visz az út ez az un. Ős-bükk ami a fára fel is van festve , a fa a kerités mögött van, egész közel, a térkép itt egy picit pontatlan ! Egy jelzett fa a kerítésen belül található de nem kell átmászni !A Hajag csúcsán egy egykori szovjet rakétabázis maradványai találhatók az SZSZ-20-as silókat megnézheti aki felmegy , a lokátor antennák tornyai is állnak még mint óriási acélszerkezetek. Most nem mentünk fel én egy korábbi túrán jártam ott.

A Hajag gerincén átmenve továbbra is szépen követhető a jel egész új egészen Augusztin tanyáig , és együtt halad a sárga sávval. Augusztin tanya a hívatalos pecsételő hely lenne de a házban lévő turázók nem tudtak pecséttel szolgálni mivel az állítólag el van zárva igy az ott lévő Építők T.E. nevében Fráter Tamással aláírattuk az igazoló füzetet. Az út eddig a füzet szerint Odvaskőtól 11 + 11 azaz 22 km lenne szerintünk több kb 25-26 km –lehet inkább. Fontos lehet, hogy a teljes útszakaszon nincs vízvételi lehetőség és persze kocsma sincs sőt Augusztin tanyán és a közeli Rák tanyán sincs ivóvíz , tehát jól fel kell szerelkezni innivalóval!

A kétnapos túránkat az Általam jól ismert Rák-tanyán szakítottuk meg ahol Horváth Feri barátom által üzemeltetett turistaházban kellemesen megvacsoráztunk majd aludtunk egy jót.