2021. szeptember 4., szombat

CSISZTA 10 (2021)

 Régen voltam már teljesítmény túrán, és valójában le is mondtam már róluk. Itt Somogyban nincs semmi új, semmi változás és amikor az ember ugyanazt az útvonalat járja mindig ugyanabban az irányban körözve akkor már nem vonzó. Persze ahogy múlik az idő az ember túra tempója sem gyorsul és ez is befolyásolja a választást merre is induljunk. Már ha találok túratársat aki velem tart. Engem a kötetlenül teljesíthető túramozgalmak jobban vonzanak.  Előző nap megnéztem a nyilvántartásomat és az biztos, hogy legalább 4 Csiszta túrán már voltam mert ezekről van fotó sorozatom. (szerintem több is volt)  



2011   2013    2016    2017 

Voltam 10-es és 20-as távokon is és már olyan túrán is jártam ami Csiszta fürdőt érintette. De nem vonattal! Ami most ide hozott az az új kisvasút ami valójában a régi de teljesen újjá építették. Ez évtől Balatonfenyvesről már a kisvonattal is el lehet jutni a fürdőhöz és vissza is. A vonat megáll Imremajornál is. 



Az 1950-től eredetileg gazdasági vasútnak épült vonalon mára a személyszállítás az egyeduralkodó: nyáron igen jelentős a balatoni kirándulóforgalom, de a somogyszentpáliak és imremajoriak számára a közösségi közlekedést is ezek a kisvonatok jelentik. Csisztafürdő az újjáépített vonalon lényegesen gyorsabban válik elérhetővé a Balaton-partról, mint közúton, és utazás közben az utasok a Nagyberek gazdag állat- és növényvilágában gyönyörködhetnek, a kisvonatozás kellemes kikapcsolódást nyújt felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt. Évről évre népszerűbb a keskeny-nyomtávú vonal: 2018-ban 42 ezren, 2019-ben 46 ezren, 2020-ban a járvány ellenére közel 45 ezren utaztak.

A járatokon regionális tarifa van érvényben, ezért az országos árakhoz képest 25 százalékkal olcsóbban lehet jegyet váltani. A tavaly bevezetett Balaton24 és Balaton72, illetve az idén új Balaton24/72 Duo napijegyekkel is lehet utazni a kisvasúton, ezáltal is élénken bekapcsolódik a tópart turisztikai célú közlekedési kiszolgálásába.

A csisztai vonalon a fürdő nyitva tartásához igazodva járnak a vonatok: Balatonfenyvesről 8:50 és 18:50 között, Csisztafürdőről 9:35 és 19:35 között 2 óránként indulnak. A somogyszentpáli vonalon hajnaltól estig ugyancsak 6 vonatpár közlekedik, kiszolgálva ezzel a hivatásforgalmat (munkába, iskolába járást) is. Az imremajori Hunyadi udvarban csütörtökön és vasárnap kitelepülő kézműves piacra nagyon sok látogató vonattal megy ki, ez az úti cél mostantól kétszer annyi járattal érhető el.

A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút turisztikai jelentőségű Imremajor és Csisztafürdő közötti mintegy 8 kilométeres pályaszakaszán 2002. óta szünetelt a forgalom, a vonal újraindításáról 2019-ben döntöttek. A felújítás 2020 tavaszán a régi pálya megmaradt részeinek elbontásával és a növényzet eltávolításával kezdődött. A nyomvonalon lényegében teljesen új vasúti pályát kellett építeni a hozzá tartozó létesítményekkel, műtárgyakkal, útátjárókkal együtt. Az Imremajor–Csisztafürdő szakaszon a Táskai elágazásnál forgalmi kitérő épült, a csisztai végállomáson pedig új magasperon fogadja az utasokat, ahol kényelmesen lehet fel- és leszállni a hosszabb szerelvényekről is. A vonalon az engedélyezett sebesség 25 km/h, a vonatok menetideje Balatonfenyves és Csisztafürdő között 35 perc.

Elkészült tehát az új vonal és a ZöldGömb Sportkör kisvonatos túrasorozatának szervezői Gabi és Máté ez évben már ennek tudatában rendezték a túrát.  A 2021 július 1-i ünnepélyes megnyitó csak a sínekre vonatkozhatott, mivel a Balatonfenyvesi öreg induló hely  és az Imremajori főpályaudvar jelenleg is építési terület. 



A nevezés Imremajorba volt hirdetve (vagy Csiszta fürdőhöz) mi tartottuk magunkat az első változathoz, és időben érkezve nyugodt körülmények mellett beneveztünk. Ezután a kiírásnak és az itinernek megfelelően elvonatoztunk Csisztára ott megkaptuk az első igazolást és a kiírásnak megfelelően a szabályos útvonalon, szint időn belül teljesítettük a túrát. Útközben volt még egy leolvasós ellenőrzőpont is azt is rendben megtaláltuk. 




Az útvonal jól járható, széles földút, nyílt terep, viszonylag kevés árnyékkal de azért akad.  Így utólag bele gondolva talán a Somogyszentpáli  változat kicsit szebb, de ez a 10-es is jó mivel Csisztát érinti. 








Ha már rendesen lehet nevezni a korábbiakhoz hasonló módon Balatonfenyvesen akkor még kényelmesebb lesz ez a túra. Kb. 80 fő túrázó teljesítette a távokat, pedig az utazást a MÁV is jelentősen támogatta: 

A MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. a rendezvényre utazók részére 50%-os alkalmi menettérti kedvezményt biztosít bármely belföldi állomásról Balatonfenyves állomásra.

Köszönöm a rendezést és túratársamnak a kíséretet! 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése