2018. június 7., csütörtök

Zselic Turistája 4.

Kaposgyarmat - Mésztufa-hasadék - Hajmás - Szentbalázs
A Zselic Turistája túramozgalom 4.-es számú túrája egy kicsit más mint a többi. Gyakorlatilag majdnem teljes hosszban jelzetlen utakon vezet és a tájékozódáshoz, pontos útvonal követéshez szükséges egy kis rutin. A mai túrával ehhez próbálok segítséget adni.
  Én a túrákat szeretem úgy szervezni, hogy a befejezésnél mindig bőven legyen idő a hazautazásra , hiszen bármi történhet egy túrán ami lelassíthat. Ezért is a 6:50-kor induló autóbusszal utaztunk Kaposgyarmatra , ez nem korai és bárhogy is alakul, a másik végén, Szentbalázson lényegesen több a hazautazási lehetőség.

Az éjszakai esőtől sűrű őszies köd ülte meg a Surján völgyét. Néhány fotót kattintottam a faluban is majd a zöld sáv jelzésen indultunk a Mésztufa-hasadék felé.
Ez a szép geológiai képződmény hasonlít a Csepegő-kő látványához de egy kicsit vadabb. Ez nyilván annak is köszönhető, hogy ide még ma sem vezet jelzett turistaút és ez nem is probléma.
Ez természetvédelmi terület sok éve óvják, védik, de azért a túrázók tudnak róla és ha akarják bármikor felkereshetik. Manapság már más a szemlélet mint néhány évtizede, bízzunk benne, hogy az esetleg megnövekvő turista forgalom nem fogja növelni a szemét mennyiségét ebben a szép völgyben!

A zöld sávról le kell térni K-felé az erdőbe, itt több út is van , mi közel két órán keresztül több variációt is megnéztünk, a hasadék megközelítésére és a tovább vezető útvonal pontosítására de számomra úgy tűnik, hogy egy olyan nyomvonal van most ami minden évszakban és időjárási körülmények között biztonsággal járható és ez mindkét irányra érvényes.

A mellékelt térkép vázlaton már csak a használható útvonalat hagytam meg a többi próbálkozást levágtam.  Kissé füves de jól járható szekérúton indulunk a zöld sávtól ÉK-felé, az út enyhén lejt majd kb. 400 m után D-re fordul, enyhén  emelkedve. Szintén kb. 400 m után egy U alakot leírva visszafordulunk É-felé és egy jól járható gyalogúton érkezünk meg a hasadék D-i végpontjának K-i oldalára.  Van itt egy pihenőhely , pad és asztal.

Esős, havas időben óvatosan kell mozogni mert  a lejtős terepen könnyű a hasadékba zuhanni. Gyerekekre tessék vigyázni.  Szemben szépen látható a Bivalyfej mésztufa képződménye, ha kicsit lejjebb megyünk a völgy irányában, beláthatunk a szinte függőleges homokkő falra ahol vízszintes rétegződés figyelhető meg.  Bátrabbak és főleg mozgékonyabbak É felől bemehetnek a szakadék aljába és ott , bár nem könnyű de fel lehet jönni szinte egészen a végfalig. Az aljában most elég szépen csordogált a víz ami lejjebb kis patakká alakult.

Jól járható gyalogúton É-felé leereszkedhetünk a dombról, keresztezünk néhány átugorható kis patakot majd a Zselic Farm kerítését elérve a gyalogút is lassan K-re fordul.  Útközben néhány útirány jelző táblával is találkozhatunk, bár a filctollas szöveg nem lesz tartós.
Az erdőt elhagyva a réten átvágva keresztezzük a Surján-patakot és kiérünk a Hajmás Kaposgyarmat közötti országútra. Itt egy nagy tábla is jelzi a letérést a hasadék felé.
Az országúton kicsi a forgalom ezen megyünk Hajmásig közben megnézhetjük, hogy az egykori  Kaposvár – Szigetvár vasút sínpárja hogyan keresztezi ma is az utat az aszfalt alatt. Érdekes vasút történeti emlék. 1976. december 31-én ment itt el az utolsó személyvonat.
Balról kis temető ahol pótolhatjuk  a vízkészletünket majd gyorsan Hajmásra érkezünk.
A templom előtt elhaladva egy Ny-ra induló majd lassan É-ra kanyarodó horhóban hagyjuk el a falut.

Az út a szőlőhegyre vezet, makadám szerkezete sárban is jól járható.  Van egy XIX. századi  kereszt itt ahol az útvonal élesen K-re fordul majd ismét É-ra, jobbról elmarad egy mobil torony mi pedig lassan felérve a tetőre végig haladunk Hajmás szőlőhegyén, az út itt is javított, jól járható.

A kis pincéket elhagyva erdei földútra térünk változatlanul É-felé tartva. Szép öreg erdőben vezet ez az út, kár, hogy erre nincsenek jelzések, a 66-os út zaja néha már hallható, de a szép öreg erdőben érdemes tovább haladni a lassan Ny-felé ívelődő erdészeti úton.

Az út alján egy kis réten szép pihenőhely és esőbeálló is található. Innen már gyorsan kiérünk az országútra, előttünk pedig Szentbalázs épületei is feltűnnek.
  Autóbusszal tudunk Kaposvár vagy Sásd irányába tovább utazni, mi a 13:41-kor induló autóbusszal jöttünk haza.  Több helyen találkoztunk őzekkel, ez egy vadászterület amire a túra ütemezésénél tekintettel kell lenni.
Szerencsénk volt és órákon át hallgathattuk a kabócák dallamos énekét is, igazi szép öreg erdőben madárfüttyel tarkítva.

A mellékelt térképvázlatok alapján bárki végigjárhatja ezt a szép útvonalat.

Még több fotóért katt a kis képre: