2022. április 27., szerda

AK. Furta - Körösszakál - Körösnagyharsány - Biharugra - Geszt

Negyedik éve járjuk az Alföldi Kéktúrát. 2018-ban az RPDDK után egész gyorsan belevágtam, de aztán bekövetkezett a lassulás. Egy egész év (2020) kiesett a covid miatt, nem voltak szállások.

Hiába úsztam meg a betegséget a korlátozások miatt nem tudtam tavaly befejezni. Lekopogom, nehogy elkiabáljam, de 90 % felett járva azért már látszik a vége csak még oda kell érni, reméljük az egészségem is úgy akarja, lassan kopnak az izületek, fárad a "motor" de egy kis kéktúrázás talán jót tesz az egészségnek is ha kényelmesen a saját tempónkban csináljuk.

A Duna - Tisza - Bodrog - Körös - Berettyó gátak vidékét sikerült túlélni, a homok sivatagot úgyszintén, a  Román határ közelében volt egy szakadás amit most tavasszal sikerült befoltozni. A  Vésztő - Furta szakasznak két részletben futottunk neki. Ez a második rész kb. 50 km-es lett de sajnos sikerült megnehezíteni a teljesítést az időjárás közbenjárásával. A szakadó esőben persze kevesebbet is lehet fotózni de azért valamennyi kép itt is készült.

Vajon ki ázott el jobban?

Nyilván én.

Alapvetően esőben nem túrázok, hőségben nem túrázok, szúnyogos időben és helyen nem túrázok. Most ezt nem sikerült betartani, így aztán amit mások esetleg 1 vagy 2 nap alatt járnak végig arra nekünk 5 nap kellett. Sokat vaciláltam az időponttal, de aztán csak sikerült kifogni a kellemes zivatart némi felhőszakadással, sikerült egész napos csendes esőben is teljesen elázni, a sok évet kiszolgált esőköpenyemet is kukáztam mivel a vízáteresztő képessége igen magas lett. Azért sok szép helyen jártunk együtt.

Ilyen előzmények után természetesen volt lehetőség a dagonyázásra is és csak hab volt a tortán, hogy az egyetlen szép tiszta és ragyogóan napsütéses napon ismét sikerült leégni a napon.

Ha már elutaztunk az ország másik végébe csak nem jövünk haza pecséthiányosan. Itt is volt olyan szakasz ami nekem már sok egyben és persze kiszállási lehetőség nincs közben  - ez a Furta és Körösszakál közötti szakasz. Azért csak sikerült ezt is megoldani így aztán jelzetlen utak és némi navigáció segítségével Belecnél is elosztható ez a szakasz igaz rá kell gyalogolni és akkor a Körmösdpuszta buszmegállónál lehet megszakítani.

Ez a szakasz amit most lejártunk azért változatosabb mint a korábbi napokig tartó gátak illetve szántóföldek vidéke. A Sebes Körös kis szakasza ahol a gáton kellett menni határozottan tetszett az eső ellenére is. Van egy fenék duzzasztó is itt de a nagy sár miatt nem tudtuk közelről megnézni. A sok nyíltvizes terület valódi madár paradicsom, az un. Bihari Madárvárta a nemzeti parkosok jóvoltából több kilátóval is rendelkezik, igaz nagyon ingatagok, de aki nem tériszonyos azért nyilván felmászik. A nagy kiterjedésű nádasokban vizes területek vannak, egy távcső itt hasznos lehet.

Hegyek az Alföldön, de az már
 Románia.

A vizes élőhelyek közelében jól érzi magát a most virágzó Kónya sárma.

Építészeti emlék viszonylag kevés, a Geszti Tisza kastély nem látogatható az építkezés miatt, most el is kerültük, hiszen egy hónapja láttuk. Biharugrán a település központjában az egykori Bölönyi-kúria  utcai homlokzata és előkertje szépen rendezett, érdemes tudni, hogy a közeli Szilaspusztán ahol a pecsét is található állt korábban az egykori Szilasi-Bölönyi-kastély.

A Trianoni határokat pontosan keresztűl huzták a kastély területén így aztán nyomtalanúl lebontották, talán a kastélypark néhány fája és persze az egykori majorsági épületek jelzik, hogy itt nagy élet volt.

Ezt írják róla:

"Egy emelettel, toronnyal. Harminckét szoba ebben a kastélyban, és tizenhat vagon tűzifa kellett a fűtéséhez évente. Ősfák voltak itt a régi erdőségek maradványaként, és húsz holdas parkot csináltak, virágházakat, mosóházakat, tiszti lakásokat, parádés-istállót, ártézikutat, halastavat, szigettel és várrommal és tizenkét hattyút a halastóba. Angol, füves mezőket, rózsagruppokat, két holdas szőlőskertet, présházat, borospincét és Hófehérkét és a hét törpét a virágok közé."

Szép a műemlék templom is és a falu széli nádfedeles házak is.

Aki erre a tájra tévedne és több napos túrákat szervez  tudom ajánlani szállásunkat ami Zsadányban volt , az önkormányzat vendégházában. A felújított családiház 3 szobás, 2 + 2 + 3, konyha, étkező, fürdő, szóval minden van és nagyon gazdaságos. A kék útvonalán található, a pecséttől kb. 5 percre É-ra , bolt 10 perc buszmegálló 15 perc.

Érdemes tudni, hogy Zsadány meglepően jó tömegközlekedési csomópont hiszen itt megszállva Vidra-tanyától Berettyóujfaluig kb. 120 km-es kéktúra szakasz bejárható úgy , hogy nem kell költözni mert van autóbusz közlekedés reggel és este is és hétvégén is.

Kevés az ilyen szakasz a kéktúrákon.
Mivel esős, saras (nagyon saras) napokat töltöttünk itt nyilván kevesebbet tudtunk nézelődni de ez is Magyarország , megnéztük. Teljesítettük az AK Békés megyei szakaszát, melyért ez a szép jelvény jár.

Itt tartunk, Debrecenbe  kéne menni....