2018. szeptember 19., szerda

Zselic Turistája 6/2.

Ennek a túraszakasznak a bejárását két részletre bontottam, ezúttal a második felét jártuk végig túratársaimmal.  Az első szakaszról itt olvashatsz.
Körtúrásítottam, Mosdós – Vigadó-hegy – Sárkánytói-völgy – Nagyberki – Mosdós útvonalon, ami végül is 14 km-re sikeredett.
Ezúttal Őrgróf Pallavicini Ede egykori lakhelyének megismerésére is koncentráltuk. Mosdóson és a környékben is sok nyoma van a családnak.
A falu központjából indulva az alábbi érdekességeket érintettük:

Római katolikus templom (Urunk mennybemenetele):

A település központjában áll az 1843-ban épített, klasszicista stílusú római katolikus templom. Az egyhajós kis templom berendezési tárgyai közül az 1800 körül faragott copf szószék a legjelentősebb. Védett.

Mackóvár Óvoda épülete:

Pallavicini Edéné Majláth Etelka által 1896-ban építtetett egykori keresztény iskola épülete, védett.

A falun végigsétálva több régi feszülettel is találkozhattunk, majd a Kapos hídja mellett Nepomuki Szent János szobrát láthattuk.
Egy nagy mezőgazdasági telep mellett kanyarog az út a Vigadó-hegyre mely nevét nyilván az itt termett boroknak köszönheti. A szőlős gazdák természetesen tisztelték a hegy ajándékát ezért is áll itt egy szép kis kápolna, mely egy geoláda része is. Joli volt az ügyes aki kitúrta a ládát a bokorból.

A Vigadó hegyi kápolna 1779-ben épült. Alapterülete 7x4 m. Titulusa Szent Miklós. A nép ajkán élő legenda szerint a mai kőkápolna helyén egy fakápolna állt, melyet a hajósok építették. A falu és a hegy közötti területet ugyanis víz borította, amely később mocsár lett. A monda szerint abban az időben a Kapos hajózható volt, és ezek a hajósok egy nagyobb áradásból megmenekülvén, hálájuk jeléül építették a fakápolnát. A kutatók kikötő famaradványait is megtalálták. Az 1782-1785. évi II.József korabeli első katonai felmérésen már egy kimagasló pontként mutatkozik a Szent Miklós kápolna. A hegyi kápolnát az 1800-as évek elején építették át kőkápolnává. Két harang volt benne, jelenleg csak egy van, amelynek a felirata: Glória in excelsis deo 1735. (Dicsőség a mennyben Istennek).

Kilátó is található a közelben, én csak alulról szemléltem meg de a bátrabbak természetesen nem hagyták ki. Nagyon kedves az alatta található emléktábla szövege is, érdemes elolvasni.

Még egy kis gyaloglással elérjük a hegyen lévő szoborparkot, ami elég vegyes de ennek ellenére érdekes.
A nőt ábrázoló dombormű elgondolkoztató, eléggé sok esélyes, hogy mit is ábrázol. Akár Emese is lehetne, de nem szégyen azt Magyarországon használatos  betűkkel leírni.

Persze ha már nekiindultam ezúttal is letértem a jelzett utakról, hogy a hegy más részeit is bejárjam, megismerjem. Biztató volt egy forrás felkeresése is, már a neve miatt is. Pálinkafőzői-forrás, mely az avatásakor ilyen volt:

A korabeli fotók forrása a geocaching.hu

No ez nagy csalódás volt, az egykor szépen foglalt és táblával ellátott kis forrás helyén nagy gazban van egy beton kútgyűrű  és egy bozóttal borított egykori pihenőhely is.

Kár, hogy senkinek nem fontosak már megyénk forrásai.  Ha már leereszkedtünk a hegyről nem másztunk vissza, hanem bevettük magunkat az őstermészetbe, ennek különösen Éva örült a térdnadrágjából kifolyólag.   Nagyon dús erre a vegetáció és az őshonos csalán nagyon szépen fejlődik a párás völgyben.

A forrásból csordogáló erecske mellett időnként pár métert egész kényelmesen is megtudtunk tenni. Van egy derékszögű kanyar az útban azt gondoltam. onnan jobb lesz a helyzet, nem jött be. Pedig szép kis tisztás és magasles is van az erdő közepén de erre az utóbbi években nyilván a madár se nagyon járt nemhogy vadász.

Aztán persze minden véget ér egyszer  és kiértünk a szántóföld szélére ahonnan már kényelmesen elértük a piros-zöld közös szakaszát.  Észak felé indultunk, a másik irányban pár száz méterre van a feljáró a Szalacskai-hegyre,most a Sárkánytói-völgyben túráztunk. Baloldalon a szántóföldön néhány nagy halomsír is látható ezeket szépen körbe szántották.

Jelzéseink vissza kanyarodtak a Vigadó-hegy felé ezért mi letértünk róla és ismét jelzetlen úton értünk be Kisberkibe ami mint tudjuk Nagyberki elővárosa. A vasúton átkelve két vendéglátóipari egység is található, a jobb oldalit választottuk egy üdítő erejéig.

Kis pihenő után a piros sávra tértünk rá és átsétáltunk a közeli Mosdósra. Nagyberkiben is több szép műemlék található, melyek közül a kastély a legszebb, egy másik túrán majd megnézzük közelebbről is.

Mosdóson viszont volt még egy fontos programunk. Felkerestük utolsó munkahelyemet, ahonnan 10 éve nyugdíjba mentem.  Az épület még áll, szép csendes nyugis hely volt a kastélyparkban, többnyire kedves , barátságos kollégákkal kikkel jókat kirándultunk a környező hegyekre.

Ha már itt jártunk sétáltunk egyet a nagyon szép kastélyparkban ahol az egykori grófi létesítmények nagy része ma is látható de természetesen a park magán viseli az újabb korok létesítményei által okozott sebeket is.  A gróf urat is megkerestük és megnéztük szép kastélyát, érdemes a földszinti fogadó csarnokot megnézni a szép faragott lépcsőkkel, eredeti csillárral, karzattal.

A skót lovagvárakat utánzó kastély építését 1892-ben fejezték be. Építtetője, Pallavicini Ede a falu földesura volt, akinek nagyobb birtokai Szeged környékén voltak, mosdósi uradalmára vadászni járt. Az őrgróf asztmás betegségben szenvedett és úgy gondolta, hogy a környék klímája könnyít a betegségén. A kastély a gróf 1932-ben bekövetkezett haláláig otthonául szolgált. A nagy értékű ingatlan, benne a 4000 kötetes könyvtárral, értékes szarvasagancs-gyűjteménnyel fia, György tulajdonába került, aki az intézmény sorsát intézőjére bízta.
Az értékes ingatlant 1936-ban megvásárolta Somogy vármegye törvényhatósága, majdan kialakítandó gyógyintézet céljára. 1939-ben lengyel katonai menekülttábor, 1944 decemberében szovjet hadikórház. 1947-ben görög menekült gyermekek otthona. A Somogy Megyei Tüdő - és Szívkórház 1949. november 16-án kezdte meg mai rendeltetésének megfelelő működését.
2002. július 1-től a Magyarországi Református Egyház kezelésébe került. Jelenleg a Kaposvári kórházhoz tartozik.

Ezzel a túrával a Zselic Turistája túramozgalom 6. túráját is teljesítettem és remélem túratársaimnak  is tudtam újat mutatni a kitérőkkel. A 7-ből 6-ot jártam végig eddig, mielőtt elindulsz nézz bele a tapasztalataimba, hátha segít!

Köszönöm, hogy velem tartottatok.