2018. szeptember 5., szerda

Törökkoppány - Várong

5 év után gondoltam újra megnézem a Koppány túramozgalom útvonalát. Mára sajnos ez az egyetlen teljesen Somogyi gyártmányú túramozgalom így meg kell becsülni még ha kicsi is. Az őszi vadászati korlátozások ezt a területet általában sosem érintik, így célszerű a szép őszi időszakot kihasználni. Így tettünk mi is. Igaz a csapat 33 %-a sajnos elaludt de a maradék lelkesen és kissé fáradtan de teljesítette a tervezett útvonalat.

A Koppány túramozgalom érintőpontos, 14 pontot kell érinteni a teljesítéshez. Van egy ajánlott útvonal de az csak annak tartható aki 40 - 50 km-t meg tud tenni naponta. Én terveztem egy szép egyedi útvonalat, figyelembe véve az előző napok kiadós felhőszakadásait is. Mivel többször jártam már erre így az is célom volt, hogy olyan útvonalakat is megnézzek amerre még nem jártam, ez is sikeres volt amellett, hogy a túramozgalom 4 pontját is felkerestük.
A túránk nem körtúra volt így tömegközlekedéssel értük el Törökkoppányt, most a közvetlen, átszállásmentes járattal mentünk de célszerűbb lett volna a korábbi átszállásos verzió, de erről majd később. A falu központjában kis területen megtalálható az összes látnivaló, ezeket a szép napos időben megnéztük majd megkerestük a Koppány szobrot ahol az egyik igazoló kód található. Meg is van bár már kissé kopott. Innen a Török-kút volt a következő célpontunk - a Kápolna felé vezető horhó az egyik legsárosabb szakasz, de ez közel van a faluhoz, majd legközelebb megnézzük.

A műemlék forrás olyan mint volt, bár láttam már szebb állapotban is. A lépcső számlálás most is kétesélyes de ez mindig is az volt. Leginkább a vízgyűjtő medencét és a kifolyó rendszerét illene kitisztítani! Nagyon gazdátlan mint szinte minden forrásunk Somogyban. A Gyertyánosi-forrást felkeresve ismét csak az elhanyagoltságot tapasztaltuk, a mély völgyben a forrás elég nehezen közelíthető meg.

Mivel korábban még nem járt útvonalon mentünk felkerestem a vadászok emlékhelyét is amit néhány éve emeltek az út közelében. Érdekessége a kis ligetnek az a szinte földig ketté hasadt tölgyfa melynek 'két ága' önállóan megpróbált begyógyulni és most is szép,egészséges és látványos, sajnos egészben nem tudtam lefényképezni.

A meleg napos időben a páratartalom is jó magas volt, sár viszont sehol nem zavart meg bennünket. A Koppány-völgy D-i oldalán lévő dombsort teljesen át kell mászni. Negyedik célpontunk a Patkó-kút már a közel 300 m-es dombok alatt a  D-i oldalon a Kapos vízgyűjtő területéhez tartozik, ebből lesz később a Várongi árok.
Ez a domb nagyon kitikkasztott a nap is rendesen melegített, szóval nem volt könnyű. Bele szaladtunk egy friss irtás utáni telepítés kerítésébe is de volt rajta kapu így nem okozott problémát. A forrás környéke , a pihenő hely, erdei tó és a hatalmas nyárfák amelyek a Hunyadi grófokra emlékeztetnek még állnak.

Természetesen a nevezetes Patkó betyár kopjafája is itt található. A túramozgalom kódja itt is rendben van.  Gombaszedő fiatal párral találkoztunk itt, kutyájuk kedvesen belém törölte sáros orrát de ez a gazdit nem zavarta. Bár a riasztó nálam volt, nem akartam vele világgá zavarni szegényt, nem Ő tehet a neveletlenségéről.
Innen már sokkal közelebbi település Várong ez volt a cél és a tervezett útvonalat nem volt értelme megváltoztatni.
A Várong felé többször is átmentem már.  Most egy újabb útvonalat néztem ki a műhold képeken es az OSM térképén. Néhány száz méteren a gabona learatása után az utat is eltárcsázták de nem volt problémás száraz és jól járható volt, de sajnos ez is felfelé lejtett - a napon. A falut elérve egy ház kerítésének peremén megpihentünk. Váratlan és meglepő irányból történő megjelenésünk természetesen bekapcsolta a helyi riasztó és megfigyelő rendszert is.

Miután megállapították, hogy közelről sem látszunk betörőknek jól elbeszélgettünk. Még útba is igazítottak bennünket. Innen már nem volt messze a buszmegállónk. A panzió és önkormányzat épülete előtt van a buszforduló itt volt még az indulásig háromnegyed óránk.  A korábbi buszt 30 perccel késtük le. Hajnali indulással ez elérhető.
A Hivatal pontosabban a mellékhelyisége ezúttal 'életmentő' volt szerencsére a takarító hölgyek beengedtek így az utóbbi napokban elfogyasztott sok must aktív anyagcsere gyorsító hatását nem kellett a falu közepén bemutatnom. Hálás vagyok érte! Talán pár év múlva egy emléktábla is megemlékezik róla, hiszen ami kis dolog az emberiségnek …. A buszunk is itt volt már, a sofőr aki sok éve jár erre szintén mesélt a változásokról, megszűnt a kocsma, bezárt a bolt az emberek elvándorolnak sajnos munkalehetőség sincs elég.

Hiába van viszonylag közel Kaposvár nincs rendes közlekedés a városunk felé pedig a cég ugyanaz és igény is lenne rá. Eredetileg terveztem Várong  nevezetességének Magyarország legnagyobb kaktuszgyűjteményének megtekintését is. de az most nem fért bele az időbe. Nézd meg a videót!

Ha valaki szereti a kis szúrós, színes növénykéket ne hagyja ki, és természetesen vásárolni is lehet egészen ritka fajokat is.