2013. május 19., vasárnap

Balaton körtúra 7.

Zánka-Köveskál - Dörgicse - Balatonudvari - Örvényes
Táv: 21.8 km Szint: 370 m

A Balaton körtúrának ezt a részét egy nap alatt csak úgy tudtam megcsinálni, hogy a tömegközlekedést nagyrészt mellőzni kell. Így aztán hajnali indulás autóval, kompozás majd tovább Örvényesre. Itt leparkoltunk, elbuszoztunk Zánka-Köveskálig és onnan indultunk vissza. Az állomáson a pecsételés rendben megtörtént majd a közelben vezető zöld sáv jelzést néztem ki azon terveztem az utat Dörgicse felé. A terv csak terv maradt, szerencsére azért a 71-es út kereszteződése után egy jól járható földútra tértünk ami nagyon érdekes terepen vezet.
Rengeteg számomra ismeretlen de nagyon szép virág, cserjék, kevés fa, sok boróka és több figyelmeztető tábla miszerint meg ne próbáljunk arra menni mert a kutyák biztos megesznek majd! Bizakodtam, hiszen jelzett turistaúton jártunk, talán nem lesz gond. Kutyával nem is találkoztunk aztán a táblák is elfogytak, jelzést ugyan kilométereken keresztül sem láttunk de a kütyü szerint jó helyen jártunk.
A Balaton turistatérképén is szerepel ez a zöld sáv jelzés, vagyis mindenhol ahol csak kell kivéve a terepen. Aztán következett egy éles jobb kanyar a Cserkúti patak felé, ezt benéztük de visszamentünk mert elvileg ott ment a zöld sáv. Csak elvileg, a réten még csak-csak lehetett haladni de aztán járhatatlan erdőhöz érkeztünk, vissza is fordultunk. Követve az É-felé vezető földutat legalább azt is felmértem, majd egy jobbra tartó szekérúton érkeztünk el a Csorsza-gáthoz. Egy nagy birkanyáj tette a dolgát mellettünk, a kutyák és a szamár figyelő pozícióban szemlélte a túrázókat de nem zavartuk egymást. A patakon átkelve egy fűvel benőtt szekérútra tértünk erre járhattak a barik így elég jól le volt taposva, jelzés persze egy szál se volt. Egy erdős részen átkelve hamarosan a Szent Balázs-hegy alatti szőlők széléhez érkeztünk. Itt továbbra is elméletileg a zöld sávon mentünk de pld. a szőlőn kénytelenek voltunk átvágni a sorok között mert út az nem volt a jelzés alatt.
Talán Dörgicséhez tartozó pincesorok között egy jelzetlen útra tértem át ami a közeli 400 éves tölgyfához vezetett itt van a GCD400 nevű geoláda. Hiányos biológiai ismereteinek köszönhetően nem ismertem fel a kőrisfát, egy másikat túrtam körbe, persze eredménytelenül. Aztán a szakember segített, köszönöm!
Innen már gyorsan beértünk Dörgicse alsó részére és a falu főutcáján indultunk városnézésre. Dörgicséről sok érdekes dolgot írnak de pld. azt nem, hogy sört itt nem árulnak, legalábbis az általunk érintett részen csak borozó volt.
Felsődörgicsére érve a Szent Péter templomrom árnyékában pihentünk le ebédelni. A románkori templomrom szép és látványos, rendezett a környezete is érdekes a Regős-szobor mellette.
A rom belsejében található a GCdomr geoláda, ami gyorsan meglett.

Ebédszünetünk után a piros sáv jelzésen kanyarodtunk vissza az Alsődörgicsei romtemplom felé ami a Balaton körtúrám igazoló pontja is. Az utat itt is erősen benőtte a fű de egy motoros közvetlenül előttünk ment így az általa vágott csapást majd ösvényt követve érkeztünk meg a temető mellé. Itt vízkészleteinket és magunkat is frissítettük majd sikeresen túlmentünk a romhoz vezető ösvényen. Vissza fordulva aztán egy enyhén emelkedő erdei úton jutunk fel a hatalmas romterületre. Nagyon szép és látványos hely , ide érdemes elmenni mert az egyik legnagyobb templomrom amit valaha láttam. Nagyon szépen rendezett, sok paddal ellátott népszerű kirándulóhely lehet, a közelben van a GCdoro geoláda amit könnyen megtaláltunk.
A falu szélét érintve újra tervezve a további útvonalunkat ismét egy jelzetlen útra tértünk rá, de ez jól járható volt hiszen a Becserpusztai-erdészház felé vezet.
Szép erdős esetenként kissé napos terepen gyorsan ,megérkeztünk az erdészházhoz, mellette a füzetünk szerint egy kopjafánál kell az igazoló fényképet elkészíteni. A kopjafa valójában egy sír felett áll, előterében látható is a sírra állított kereszt. Egy hölgy fotózta a virágokat a közelben és odajött hozzánk, tőle tudtuk meg, hogy a férje van ott eltemetve aki 45 évesen hallt meg és ez volt az egyik kedvenc helye azért helyezték itt végső nyugalomra. A sírhely be van kerítve aki erre jár tartsa ezt tiszteletben!
A kerítésen kívül elkészült az igazoló fotó is, majd a sárga sáv jelzésen mentünk tovább. Szép erdős terepen vezet az út tovább a sárga sáv jelzésünk elég jól kitartott aztán lassan D-felé fordultunk mivel az ajánlott útvonal nem érinti Balatonudvarit én pedig szerettem volna megnézni a sírköveiről híressé vált régi temetőt. A település szélén túratársam családjának nyaralójába is lehetőségünk volt benézni, volt sörük :-) Kis pihenő után megnéztük a tényleg nagyon érdekes temetőt ahol a GCUdvt virtuális geoláda található.
A kerékpárúton gyorsan visszaértünk Örvényesre ahol türelmesen várt a járművem. Az esti vihar előtt még éppen haza is értem.

Még több fotó, katt a képre: