Folytatódott a "Városi séta a Tourinform Iroda szervezésében" és a
vezetőnk ismét Máyerné Bocska Ágnes volt. A zimankós délutánon ezúttal
kevesebben jöttek össze a Kossuth téren ahol a 'legszebb kaposvári férfi' előtt
volt a gyülekező.
Jó volt látni a körülöttem szaporodó kis csapatot, érdekes, hogy ismét feminista rendezvénnyé lettünk és elgondolkodtató, hogy az átlagéletkor 60 + lehetett.
Városnézésünk a Nepomuki Szent János szobortól a Kontrássy - Zárda - Bajcsy-Zsilinszky utcák egy részére terjedt ki. Számomra ezúttal sokkal többet adott ez a séta , a felkeresett épületek egy részét kevéssé ismertem és nagyon hasznosnak tartom a városképi, utca kialakítási korabeli információkat is.
Ha rajtam állna kötelezővé tenném a város történetét, a helyismeretet a Kaposvári középiskolákban. A belvárosban jártunk és bizony rossz néha azt látni, hogy a 'pláza cicák', és elhomályosult tekintetű barátaik, hogy reagáltak amikor azt látták, hogy itt valakik a várossal ismerkednek.
Néhány napja olvashattunk a katasztrofális eredményeket hozó PISA tesztről, az oktatási rendünk sajnos ide jutott, többre becsülnek egy izomagyú embert a ténylegesen tudással rendelkezőknél.
Ez már politika hagyjuk, és aki tud tegyen saját családjában, ismerősei között azért, hogy városunk szép történelme, és látnivalói ne vesszenek el a sötétségben.
Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül erről a sétáról is néhány épületet pár szóval és képpel megmutatnék.
Jó volt látni a körülöttem szaporodó kis csapatot, érdekes, hogy ismét feminista rendezvénnyé lettünk és elgondolkodtató, hogy az átlagéletkor 60 + lehetett.
Városnézésünk a Nepomuki Szent János szobortól a Kontrássy - Zárda - Bajcsy-Zsilinszky utcák egy részére terjedt ki. Számomra ezúttal sokkal többet adott ez a séta , a felkeresett épületek egy részét kevéssé ismertem és nagyon hasznosnak tartom a városképi, utca kialakítási korabeli információkat is.
Ha rajtam állna kötelezővé tenném a város történetét, a helyismeretet a Kaposvári középiskolákban. A belvárosban jártunk és bizony rossz néha azt látni, hogy a 'pláza cicák', és elhomályosult tekintetű barátaik, hogy reagáltak amikor azt látták, hogy itt valakik a várossal ismerkednek.
Néhány napja olvashattunk a katasztrofális eredményeket hozó PISA tesztről, az oktatási rendünk sajnos ide jutott, többre becsülnek egy izomagyú embert a ténylegesen tudással rendelkezőknél.
Ez már politika hagyjuk, és aki tud tegyen saját családjában, ismerősei között azért, hogy városunk szép történelme, és látnivalói ne vesszenek el a sötétségben.
Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül erről a sétáról is néhány épületet pár szóval és képpel megmutatnék.
Nepomuki Szent János szobor
Kezdetben a város közepén, majd a Szent János kápolnánál, aztán egy ásott
kút mellett állt, majd a régi Széchenyi téren, a plébániánál, a
Nagyboldogasszony Római Katolikus Székesegyháznál, végül a tér kialakításakor a
mai helyén talált otthonra.
Eredetileg egy festés nélküli mészkőszobor volt, ám 1869-ben hogy-hogy nem,
befestették. 1930-ban jelentkezett csak egy Kapos Illés nevű úr, hogy részegen ő
festette be az alkotást. Nepomuki Szent János a folyók, a hidak, a halászok, a
horgászok, a bányászok védőszentje, nem utolsó sorban pedig Kaposváré is. A
legenda szerint a kaposvári hölgyek úgy tartották: a szobor a „legszebb férfi”
Kaposváron.
A zárda építése 1872 nyarán kezdődött Deckert Krisztián építész tervei alapján, és egy éven belül be is fejeződött. A romantikus stílusú épület érdekessége, hogy nem az utcai, egyébként impozáns és részlet gazdag városi homlokzata a főnézete, hanem a Kossuth tér felé forduló, szinte templomszerű véghomlokzat. Az utcai homlokzatot a magas vakolt lábazat, a kváderezett alsó szint és a tagolt, pompás emeleti szint jellemzi.
A Belváros legjellegzetesebb épületei közé tartozó zárdát 1873. szeptember 29-én szentelte fel Pribék István püspök, mert Ranolder János püspök a kora miatt nem jöhetett el személyesen. A zárda római katolikus elemi leányiskolaként is működött. Először négy, majd további két osztály nyílt meg, és egy női kézimunkaosztályt, valamint huszonnégy bentlakó számára internátust is berendeztek. A zárdában valláskülönbség nélkül ingyenes volt az oktatás, karácsonykor ruhasegélyt is osztottak a tanulóknak, ezért kezdetben főként a szegényebb szülők íratták be ide a gyermekeiket. Bár az első tanítónőknek – az apácáknak – még nem volt tanítói oklevelük, a magas színvonalú oktatás és az alapos erkölcsi nevelés hamarosan a tehetősebb családok számára is vonzóvá tette a zárdát.
A Kontrássy utca (régi Latinca Sándor utca)
Az utcában már állt a Szántó laktanya 1899-ben és a mai Sportmúzeum
épülete. Az utóbbin tábla jelzi: 1900-ban épült műemlék jellegű épület. Az utca
valószínűleg zsákutca lehetett, amelyet később a mai Berzsenyi utca felé
megnyitottak.
A Kontrássy (hajdani Latinca) utcában a telkek parcellázását 1903-ban
kezdték. A következő évben itt épültek a város legszebb szecessziós épületei.
Hamarosan felmerült az itt lakók részéről, hogy város legszebb utcájában szükség
lenne az utca burkolására a nagy sár miatt. A korabeli képeken még 1909-ben is földút
látható, járda nélkül. Valószínűleg csak 1910-es évek elején valósult meg a
kövezés.
"A Kontrássy utca Berzsenyi utca felőli bejáratánál állott Kontrássy
Ferenc ügyvéd földszintes háza nagy telekkel, melyet a városnak hagyományozott.
A város ezen telket az épülettel együtt eladta 1899-ben azon kikötéssel, hogy a
nyitandó utcához eső területet a vevő átengedni tartozott. Így 1904-ben az
épület egy részét elbontották és az utcát kinyitották, amely a hagyományozó
nevéről Kontrássy utca elnevezést nyert."
Kontrássy Ferencet nem kedvelték a kaposváriak, összeférhetetlen
embernek tartották. Közösségellenesnek ítélt magatartása miatt a korabeli
sajtóban is támadásoknak volt kitéve. Halála után meglepetést keltett, hogy
vagyonának nagy részét a városunkra hagyta.
Amikor elkészült az utca, a városban sétáló párok szívesen nézegették
az új stílusban épült házakat.
Később azon szomorú eseményről lett nevezetes, hogy 1944 májusában a
város ezen a felén különítették el (Kontrássy utca 7.,8.,9. szám alatt) a
zsidókat - írja Kovács Tamás Holokauszt Somogy megyében című tanulmányában.
(História, 2004. 2-3.)
Az utcában a 4. szám alatt található a szecesszió legszebb épülete
Kaposváron. A házat a 80-as évek végén újították fel, de ma újból megmentésre
vár. (Ádám - Éva - ház)
Az 1904-ben épült, Ádám–Éva-háznak nevezett épület Kaposvár egyik
szecessziós stílusú műemléke. Külső díszítésének elkészültekor a lakosság egy
részében felháborodást keltett, hogy homlokzati domborművei Évát teljesen
meztelenül ábrázolják.
Az épületet az a Betnár Nándor kaposvári vállalkozó építtette 1904-ben, aki
egy évvel később Tokajy Nagy Imre gépészmérnökkel közösen megalapította az Első
Kaposvári Vasöntöde, Gép- és Pénzszekrénygyár és Kútfúró Vállalat nevű üzemet.
Az az időszak volt ez, amikor Kaposváron virágzott a szecessziós építészet: a
belvárosban ma is számos ilyen stílusú épület áll. Többük, köztük az
Ádám–Éva-ház tervezője Himler Dezső építész volt.
Az épület legfőbb értékei a homlokzatdíszek, közülük is kiemelkedik a
Biblia alakjait, Ádámot és Évát ábrázoló két dombormű. Ezeket 1912-ben
készítette két Imre keresztnevű kőfaragó: Borovitz és Csikász Imre. Ádámot
Borovitz, Évát Csikász vállalta, és munkájuk megkezdésekor versengeni kezdtek:
25 üveg sörben fogadtak, melyikük készíti el előbb a sajátját. A versenyt
Csikász Imre nyerte, aki 12 óra alatt készült el Éva alakjával.
Az 1900-ban épült kétszintes lakóház, ma a Kontrássy u. 3. szám alatt
található. A gazdagon díszített szecessziós épület kapujának egyik oldalára
vakolatdíszként az eredeti házszámot, másik oldalra a tulajdonos monogramját
formálta ki az épületet díszítő Borovitz Imre. A kapu és a folyosókorlát díszeit
Rózsa Ignác műlakatosmester készítette.
1919-ben ide költözött Latinca Sándor, a Tanácsköztársaság somogyi
direktóriumának tagja, később a megye kormányzótanácsi biztosa. Emlékére
múzeumot rendeztek be a házban, mely 1990 végéig működött.
Agit Herman volt a tulajdonos, övé volt az átellenben fekvő Korona utca
4-es számú palota is. 1907-ben azt tervezte, hogy a két házából egy hatalmas
bazárudvart építtet díszes üzletekkel, az udvari részen üvegtetővel. Így egy valóságos kis utca lett volna az
udvarban. Sajnos az elképzelés csak terv maradt!
A házon kilenc szép női arc látható. Hullámos hajuk lebegő vonallal
összekapcsolódva könnyedséget, légiességet, lágyságot ad, dekoratív homlokzatot
teremt. A gyümölcs-, virág- és lombmotívumok az építészeti ornamentikában
visszatérő elemek. A szecesszió idején a hullámos vonallal együtt dinamizmussal
töltik be a falfelületeket.
Szalay Fruzsina született 1864. szept. 10-én Kaposvárott. Szalay Károly ügyvéd, író és
Kisfaludy Atala költőnő leánya. 1886-ban Obetkó Károly ügyvédhez,
somogyvármegyei tiszti-főügyészhez ment feleségül, de házassága gyermekáldás
nélküli volt. Önművelődéssel és végtelen nagy szorgalmával nagy műveltségre tett
szert; anyanyelvén kívül beszélt és írt németül, franciául és angolul, mely
nyelvekből sokat fordított. Nagy ideálista, jellemszilárd, virágkedvelő lélek
volt, ki a költői lelkületű anyjától örökölte a verselési hajlamot.
13 éves korától naplót vezetett, beteges szervezete elgondolkodottá
tette s csakis a könyv és a lant voltak a jóakaró barátai. Tüdővészben halt meg
1926. júl. 10-én Kaposváron (Kontrássy utca 2. alatti lakásán) Hamvai anyjával,
Kisfaludy Atalával egy sírban pihenik örök álmukat a kaposvári keleti temetőben.
Férjének, Obertkó Károlynak állítása szerint, utolsó kívánsága az volt, hogy
összes kéziratát és levelezéseit szeme láttára égessék el, ami állítólag meg is
történt a magyar irodalom nagy kárára. Már gyermeklány korában fordítgatott
jelesebb külföldi költők verseiből. Versei megjelentek a Fővárosi Lapokban, a
Koszorúban, az Ország Világban, a Hétben, a Vasárnapi újságban, a Hazánkban, a
Kertben, a Somogyban, az Új-Somogyban. Roboz István és Endrődy Sándor írókkal
közeli rokonságban volt. Több dala meg van zenésítve. A Berzsenyi és Irodalmi
Társaság alelnöke volt.
Goitein-udvar
Az 1904-ben megnyílt új belvárosi utca legmonumentálisabb bérpalotáját a századelő tekintélyes ékszerésze, Goitein Mór építtette az 5. szám alatt. Goitein ékszer- és órásüzlete Somogy vármegye legnagyobb üzlete volt, amely a város központi részén, a Korona utca 4. szám alatt működött az 1900-as évek elején. Később a Fő utcán volt mű- és régiségkereskedése, ahová szívesen betértek a Fő utcán sétáló emberek. Ő volt a város "Misi bácsija", akinek boltjában sokféle érdekes dolgot lehetett kapni.
Az 1904-ben megnyílt új belvárosi utca legmonumentálisabb bérpalotáját a századelő tekintélyes ékszerésze, Goitein Mór építtette az 5. szám alatt. Goitein ékszer- és órásüzlete Somogy vármegye legnagyobb üzlete volt, amely a város központi részén, a Korona utca 4. szám alatt működött az 1900-as évek elején. Később a Fő utcán volt mű- és régiségkereskedése, ahová szívesen betértek a Fő utcán sétáló emberek. Ő volt a város "Misi bácsija", akinek boltjában sokféle érdekes dolgot lehetett kapni.
A kereskedő palotájának építése idején az utcában még földes út volt,
járda nélkül, de már több tekintélyes ház állt. A korabeli sajtó tudósított a
szecessziós kastély épüléséről. Az utcában épülő házak többsége a kaposvári szecesszió neves épülete
volt, a 4., 5., 6. számú házak Himler Dezső budapesti építész tervezései.
A "Goitein-udvar" néven ismert épületben vendéglő és a jó nevű Elit
kávéház üzemelt. A kávézáshoz cigányzene adta az aláfestést, az emeleten panziót
rendeztek be. A sarki bejárat mellett kétoldalt az étlapok voltak kifüggesztve,
a földszinten nagy üzlethelyiségek működtek. A mai garázsbejáró helyén volt a
vendéglő kerthelyisége ízléses téglakerítéssel, amelyet valószínűleg akkor
bontottak le, amikor a Dédász irodaházát építették. Az első világháború idején a
Szántó laktanya tisztjei találkahellyé alakították át a szobákat az emeleten.
Nemcsak a tisztek, hanem a dzsentrivilág egyes tagjai is megfordultak itt. "A
kommün ideje alatt ennek a helynek stílusosan 'A szegény ördöghöz', majd
'Bableves csárda' lett a neve. Az elnevezés kifejezte a világban történő
minőségromlást is.
A korabeli almanachban ezt írták az épületről: "A Somogyvármegye új
otthona kellemes benyomást tesz a szemlélőre. Homlokzatán barátságos kék színű
dombor betűkkel a részvénytársaság cége díszeleg, a bejárat fölötti részen pedig
a nyomdászat atyamesterének, Gutenbergnek jól sikerült relief-képét tartja két
angyal, kétoldalt a nyomdászat címere, a festéktörőt és szedővasat tartó
griffmadár, mint az oszlop fejdíszek egészítik ki a szimbolikus díszítést. Az
épület többi részein is ügyesen elhelyezett hasonló díszítéseket Borovitz Imre
ügyes kezű kaposvári szobrász készítette. Az épület alapzata és tetőzete
vasbetonból készült. A termek elhelyezése, a tágas helyiségek és a minden termet
egyenletesen betöltő világosság az ügyes építész mesteri kezét dicséri.
Az egykori nyomda épületén a kapu felett Gutenbergről készített dombormű
emlékeztet a ház eredeti rendeltetésre. A Somogy vármegyei nyomda és lapkiadó
építésze Edelényi Himler Dezső volt. (1911) Ekkor már három lap is szolgálta a
lakosság tájékoztatását: az 1904-ben indult napilap a Somogyi Hírlap, a Salgó
Sándor szerkesztette Somogyvármegye, és a Somogyi Napló.
A klasszicista stílusú ház 1833-ban épült Török Ferenc tervei alapján. Amikor az 1860-as évek közepén Vaszary Mihály és bátyja Budapestről Kaposvárra költözött, ezt az épületet vásárolták meg. Itt született meg 1867-ben Vaszary Mihály fia, Vaszary János, a híres festőművész, aki az elemi iskolát és a gimnázium első négy osztályát is Kaposváron végezte. Az ő emlékére helyezett el egy emléktáblát az épület falán 1947-ben a város és a Berzsenyi Társaság. A klasszicista stílusú ház három utcai szobával és egy bolthajtásos tornácról nyíló udvari szárnnyal rendelkezik, így alaprajza L alakú. (A tornácot később beüvegezték.) Az utcai kapukeret hasonló záró párkánnyal bír, mint maga az épület, a kétszárnyú tömör fakapuba pedig íves záródású gyalogos kiskaput építettek. A benti előtérben és három szobájában ma a festő életművét bemutató kiállítás kapott helyet, 23 Budapestről kölcsönzött festménnyel.
Esterházy utca a mai Bajcsy-Zsilinszky utca
Az Esterházy utcát 1905-ben nyitották meg, (részben herceg Esterházy,
részben a Fő utca egyes telkeiből kisajátított területen) - így a Zárda utca
összeköttetést nyert a Tallián Gyula utcával. De 1906-ban a Somogyvármegye már
arról is tudósított, hogy az Eszterházy utca egészen a Virág utcáig fog tartani,
s város legtekintélyesebb, legszebb utcája lesz.
Az utcanyitást követően épültek fel az Igazságügyi Palota (1908), a
Nemzeti Kaszinó épülete (1912), a Königsberg-villák (1913, 1914), a
Leánygimnázium (1925) és a Postapalota (1924-1926).
1906-ban a Somogyvármegye arról írt, hogy Kaposvár azon
"félkultur-városok" közé tartozik, ahol megvan a hajlam az egészséges
fejlődésre, de nincs meg a szép iránti érzék, elhanyagoltak a mellékutcák. Az 1910-es, 20-as
években ez megváltozott; az Esterházy utca az építkezések eredményeképpen a
város egyik legszebb utcájává vált.
1910-es évekből való az "angyalkafejes ház" (Bajcsy-Zsilinszky utca
1/B), 1929-ből a megnyíló Kossuth utca és az Esterházy utca sarkán felépült
palota (a mai Bajcsy-Zsilinszky utca 14. ). Az Ezredév és a Bajcsy-Zsilinszky
utca találkozásánál álló szecessziós bérház ma az ügyvédek otthona, ami az utca
meghatározó épülete. (Ezredév utca 1., Bajcsy-Zsilinszky utca 11.)
A Königsberg fakereskedő-család villái a kaposvári villaépítészet
jellegzetes példái az utcában (Bajcsy-Zsilinszky utca 1/C és 20). A bírósággal
szemben egy sajátosan népi ornamentikával díszített villa gazdagítja az
utcaképet (Bajcsy-Zsilinszky utca 12.)
A hajdani Esterházy utca elején áll az úgynevezett „angyalfejes ház”,
amely egy zsidó család otthona volt. „Ma már történelem, hogy mentették meg
lányukat az elhurcolástól hamis papírokkal a plébános és az ügyvéd segítségével,
akik erről soha nem beszéltek” – olvashatunk az ebben a házban élők sorsáról A
város, ahol élünk című várostörténeti könyvben.
Feltehetően 1911-ben épült, de erről írásos dokumentum nem maradt. A ház lakóinak elmondása alapján az épület erős lila színű volt, ennek árnyalatát megőrizték az idők során. "Az épület tömege és a homlokzat utcai hármas nyílásrendje egyszerű kialakítású, az oldalhatáros beépítési mód miatt nincs kapu az épületben.
Feltehetően 1911-ben épült, de erről írásos dokumentum nem maradt. A ház lakóinak elmondása alapján az épület erős lila színű volt, ennek árnyalatát megőrizték az idők során. "Az épület tömege és a homlokzat utcai hármas nyílásrendje egyszerű kialakítású, az oldalhatáros beépítési mód miatt nincs kapu az épületben.
A kaposvári szecessziós középületek egyik "gyöngyszeme" a Kaszinó. Az
Esterházy utca szép villái közül az egyik épület.
"A Kaposvári Nemzeti Kaszinó a város legelőkelőbb társadalmi
egyesülete volt. Tagjai sorában ott látjuk a vármegye mindenkori szellemi és
születési előkelőségeit, a vármegyei arisztokráciát és köznemesi osztályt." 1838-ban alakult Kaposváron.
Zádor Mihály szerint: "A kapitalista város tipikus épületfajtája volt
az úri réteg Nemzeti Kaszinója."
Az Esterházyaktól vásárolták meg a telket a Nemzeti Kaszinó tagjai
összejöveteleikre 1899-ben. A Korona Szállóban bérelt helyiségekben tartották
rendezvényeiket, de kezdettől fogva tervezték saját épület létesítését.
1902-ben nyilvános pályázatot hirdetett a vezetőség a kaszinó épületének
tervére. Az első díjjal kitüntetett tervet anyagi okokból nem tudták
megvalósítani. Ezután 1908-ig nem történt semmi, amikor is dr. Szaplonczay Manó
igazgató Fejér Lajos és Ritter Ignác budapesti műépítészekkel kidolgoztatott egy
tervet. A megvalósítás meghaladta az egyesület anyagi erejét. Közben a Korona
Szálló bérlete is lejárt, s a tagdíj emelése nélkül a bérletet nem tudták
fenntartani. Végleges döntés született az épület megvalósítására.
Kossuth Lajos utca
A városi közgyűlés már 1904-ben elhatározta, hogy az igazságügyi palota
jobb megközelíthetősége érdekében a Fő utcát a vármegyeházzal szemben összeköti
az Esterházy utcával. 1906-ban újból napirendre került az erre vonatkozó tervek
elkészítése. A területen fekvő ingatlanok
kisajátítására is szükség volt.
A vármegyeházzal szemben utcanyitás céljából 1910-ben vették meg az
Eibenitz Ede-féle házat. Fekete Gyula Az ötven év előtti Kaposvár című könyve
szerint Eibenitznét az ájulásból úgy kellett felmosni, amikor meg tudta, hogy a
város akarja megvenni a házukat. A ház kapuján és telkén keresztül gyalogosan
elérhetővé vált az Esterházy utca, amíg az Eibenitz-közt utcatestté nem
alakították.1
Az 1922-es Bereczk-féle várostérképen még csak tervezett utcaként
szerepel a Kossuth Lajos utca, ami a Fő utca és az 1904-ben megnyílt Árpád utca
(a mai Kossuth Lajos utca) középső részét kötötte volna össze.
Az utcanyitás terve csak 1928-ban, a megyeházzal szemben felépülő
Dunántúli Bank építése során valósult meg. Ekkor nyílt meg a Kossuth Lajos
utca.
A ház Held György építész tervei szerint készült el az Esterházy
és a Kossuth Lajos utca sarkán. Kardos István cementgyáros is ebben a házban
lakott. A házat egyik kárpitosmester lakójáról Kappel-háznak nevezték Szigetvári
György építész szerint.
Grünwald Mór a Fiume kávéház, és a Ferenc József szálló bérlője volt a múlt
század elején. Mozgófénykép-előadásokat szervezett a Fiume kávéházban, és
Kaposvár második állandó moziját, az Apolló mozit nyitotta meg a Ferenc József
szállóban a kávéház átalakításával 1908-ban.
Herceg Esterházytól a Meggyes telek megvétele 1896-ban meghozta a
város felső részének fejlődését. "Az Ezredév-, Németh István- és Szent Imre
utcák közötti telekcsoportot 1898-ban négyszögölenként 4-5 forintért, az
Esterházy-utca frontján az Árpád- és Ezredév-utcák közötti telkeket pedig
1901-ben 20 korona árban bocsátották árverésre négyszögölenként."
A Meggyes telken 1899. év szeptemberében már új utcák sorakoztak. A
Szent Imre utca már végig kiépült, és az Ezredév utcán is szép házak álltak.
Középületek, üzlethelységek létesítését tervezték ebben a városrészben, ami
meghozza a telekvásárlási kedvet, s növeli az itt álló ingatlanok értékét. Az Ezredév utca a millennium alkalmából kapta a nevét. Különféle stílusú
hangulatos házak sorakoznak itt, a város egyik legkedvesebb utcájának tartják a
kaposváriak. Az itt található lakóházak a 20. század elejének építkezési
stílusát őrzik. A 3-as szám alatti Sipos-ház neogót stílusú épület. "A 18-20.
számú házak régi kaposvári családok után Hermann-Révy néven ismertek, nagyon
szépek a homlokzati részletek, párkányok és a nyíláskeretek."
Szecessziós díszítésű az Ezredév utca 1. szám alatti bérház, amely a
kor jellemző lakóháztípusa volt, az udvar felé körfolyosóval.
A század elejének leghangsúlyosabb, legszebb középülete Kaposváron, amely a
városkép alakításában is szerepet játszott. A budapesti Legfelsőbb Bíróság, a
Királyi Kúria palotája ihlette a Somogy Megyei Bíróság épületét.
Az építés iránti szükséglet már 1889-ben megjelent, mert a Megyeház
épületében elhelyezett bírósági hivatalok szűkösnek bizonyultak.
1901-ben a Meggyes-telken kijelöltek egy területet (Esterházy és Árpád
utca sarok) megfelelő méretű igazságügyi palota és fogház építésére. Az
igazságügyi miniszter elfogadta a vármegye ajánlatát. Az építkezés híre megnövelte a környéken a telekvásárlási kedvet.
1902-ben tervpályázatot íratott ki az igazságügyi miniszter az
épületre. A pályázatot Károlyi Emil, Márton Ákos,
Riemer Márkus pécsi építészek nyerték meg. A kaposvári törvénykező épület és
fogház első díjas pályaterve megjelent a korabeli építészeti szaklapban.
A monumentális épület eklektikus stílusú, díszítményei szecessziós jegyeket
is hordoznak. A magyar szecesszió építészetében gyakori, hogy az "... épületek
tömegét, összképét, alaprajzi rendszerét és szerkezetét a historizmus határozta
meg, s az új stílus a felületek, részletek gazdag díszítésére korlátozódott. Az
áramló hullámzó formákról, és vonalakról felismerhető stílus kedvelt elemei a
növényi motívumok, az élénk színek, a síkszerű homlokzatok"
Justitia, az igazság görög istennőjének mészkő szobra látható az épület
oromzatán. A szobor különlegessége, hogy a szokásostól eltérően bal kezében
tartja a pallost, jobb kezében a mérleget, és nincs bekötve a szeme. A városra
tekint, mert "a jogrend az embereknek szól".
A Kaposvári m. kir. postaház.
A kaposvári posta- és távirdahivatalnak a városházán történő ideiglenes
elhelyezése már hosszú idő óta tarthatatlan volt. A város élénk ipara és
kereskedelmi gócpontja a Dunántúlnak, rohamosan fejlődött és így a.városnak
hovatovább szüksége volt az egész városházára. Ez érlelte aztán meg egy nagyobb
postaház építését.
Az új postaház számára még 1912. évben a város szívében az Eszterházy-út és
Szt. Imre-utca sarkán vásárolt a kincstár telket, amely telekre az építendő
postaház tervét még 1916-ban hivatalból, Bierbauer István főigazgató, akkor
műszaki főtanácsos vezetése mellett készítette el a m. kir. postaházak építési
felügyelősége Miután hitelfedezetről gondoskodás történt, de hivatalos
személyzetszaporításról szó sem lehetett, a postaházak építőbizottsága az
eredeti tervek alapján, a pallértervek, részletrajzok elkészítését és
művezetését Müller Pál okleveles építészre bízta.
Az építkezés 1924, nyarán indult meg és az épület még az év novemberében
tető alá került.
A városnéző séta végén lehetőséget kaptunk az Együd Árpád Művelődési Központ épületébe költöztetett Vaszary Képtár aktuális, 2017. február 20-ig látogatható kiállításának megtekintésére.
...az előzményektől a KONKRÉT KÉPEKen át...- Lieber Erzsébet kiállítása.
A kiállításon fényképezni nem lehet, igaz erről csak egy belső táblát láttam, amikor már elkattant néhány felvétel de tartsuk tiszteletben az alkotó kérését.
Köszönöm a lehetőséget és remélem lesz ismétlés, folytatás!
A városnézés első részét itt találod.
Forrás: Kaposvármost A Szecesszió Kaposváron
A városnézés első részét itt találod.
Forrás: Kaposvármost A Szecesszió Kaposváron
Még több fotó, katt a kis képre:
Turista voltam Kaposváron 2.
Köszönöm ezt a kiváló összefoglalót!
VálaszTörlésSajnálom, hogy nem tudtam a lehetőségről.