2017. február 4., szombat

Várda - Magyaregres - Somogyaszaló

Mi kell egy jó túrához? Kellemes, tavaszias időjárás, egy kis napsütés, pormentes utak és egy jó csapat. Talán kell még egy kis lökdösés is néha, hogy az ember elinduljon, nos ez a segítség most hiányzott de magamat azért valahogy kilökdöstem az ágyból. Végre ez mind összejött a TTSE hétvégi túrájához. Reggel már megvettem a vonatjegyet amikor egyik sporttárs rám ijesztett, hogy a túra elmarad mert ilyen időben stb. stb ... szerencsére azért a túravezető és a csapat nagy többsége tudta, hogy ez  nem így működik! Természetesen nem vagyunk egyformák de egy túra lényeges megváltoztatását ma már elég könnyű előre jelezni, ha az valóban szükséges, de a mai 'ok' nem volt ilyen. (kör email, facebook)
9 fős túracsapatunkban 6-an képviselték a szebbik nemet, míg jó szokás szerint az okosabbak csak hárman voltak, Becks, túravezetőnk és jómagam. Az élet már csak ilyen. Várda itt van a város szélén , vonatpótló buszunk gyorsan odaért. Sokan csak a neves festőművész, grafikus, iparművész azaz Szász Endre nevéről ismerik a települést, én is megnéztem már azt az oldalát,  de van egy másik Várda is, most az következett.

Várda község története
A falu neve a település egyik részét birtokló Várdai családra vezethető vissza. Létezéséről 1284-ből maradtak fenn elsőként iratok. Akkor pusztai birtokként említik az oklevelek. Fél évszázaddal később, a pápai tizedjegyzékben már plébániáját is jegyezték. Szent Mihály tiszteletére emelt plébániáját 1481-ben szentelték föl.
A török időkben készített adólajstrom szerint akkor csak négy háza volt. A megszállók kiűzése után, a 15-20 család a mai Fő utca helyén fekvő nádas területen telepedett le.
A XVIII. Század második felétől a Záborszky család birtokolta a községet, egészen az 1848-as forradalomig. Ekkor kezdődött a falu fejlődése, ám a szabadságharcban részt vevő nemesi család tagjai elestek. Sírjaik ma is a várdai temetőben vannak.
Az 1900-as évek első felében a településhez tartozó Kisalbertpuszta és Büdöskútpuszta lassan elnéptelenedett, s az enyészeté lett. Várda fejlődése a két világháború között indult meg jelentősen. Majd felépült az újtelepi rész a főút mellé, s kialakult a község jelenlegi arculata.
Forrás: varda.hu

A falu szélén egy érdekes kis szoborpark található, fa és kő alkotásokkal, először ezeket néztük körbe, majd a védett református templom következett.
A könyvtár előtt várt bennünket Tóth György falugondnok és csekély 200 Ft-os belépő ellenében megmutatta a jelenlegi kiállításokat melyek mindegyike nagyon érdekes és megtekintésre érdemes.

A csipkék, miniatűr festmények, régi eszközök felhasználásával készült szobrok és egy szenzációs origami kiállítás is látható itt, sosem láttam még ilyet, döbbenetes amit a papírból a művész kialakított!
Az egyik sarokban  egy korabeli 'oskola' hangulatát idézik a régi tárgyak.

A faluról és az érdekességeiről még sokáig tudtuk volna hallgatni Tóth Úr gondolatait, de mennünk kellett.

Gyors pillantás a madárbarát kertre, a madárbarát polgármesteri hivatalra majd a védett katolikus templom épülete előtt a  háborús emlékműnél megnéztük az egykor Várda részét képező - mára elpusztult - Kisalbertpuszta egykori harangját.

A kastély parkba a zárt kapun át vethettünk egy pillantást majd letértünk az aszfaltos útról és földutakon gyalogoltunk tovább egy É-felé folyó patakot keresztezve a kis sírkápolnáig.

Többször láttam már az országútról de most közelről is megnézhettük, ráférne egy kis tatarozás. A kriptája üres a hamvakat a temetőbe átvitték.
Várdát elhagyva széles és máskor gyorsabban is járható földúton mentünk Magyaregresre.
Kereszteztük a Deseda - tavat tápláló  Varga - Bonyi árkot ami a  félsziget NY-i ágánál torkollik a Deseda tóba. A távolban időnként a tó még befagyott de olvadó felületére is ráláthattunk.
Magyaregrest a DDP piros sáv jelzésén értük el, és a pecsételőhely vagy ismertebb nevén Italüzlet hátsó teraszán táboroztunk le.

Ettünk, ittunk, melegedtünk,  majd a református templom megtekintése következett. Ez a szép műemlék is több figyelmet érdemelne, Istentisztelet ha ritkán is de van benne, a tetőt sikerült megcsináltatni, a külső járda építése is folyamatban van.

Magyaregres község története
A falut először II. Endre (András) 1229-ben kiadott birtokrendezési oklevele említi Egis néven. Az 1327-32. évi pápai tizedjegyzék szerint a községnek ezekben az években már szervezett egyháza volt. Magyaregres 1443-ban a Kaposújvári vár tartozékai közt van említve. A Szerdahelyi rokonság birtoka volt, s az ő leszármazottaik, a Dersfiek és az Imrefiek a 16. és a 17. századokban is bírták. 1600-ban a szigligeti vár tartozéka volt. A török uralom utáni birtokrendezések kapcsán jutott a herceg Eszterházy család birtokába. Közel 200 évig tartozott a család birtokához.
A község nem rendelkezik komoly hírnevet birtokló nevezetességgel, de számos említésre méltó látványosság található a faluban és környékén egyaránt. Ezek közül a legkiemelkedőbb 1652-ben emelt, majd 1761-ben újjáépített református templom, melyet védelmébe vett az Országos Műemlékvédelmi Hivatal. Ugyanez elmondható az önkormányzatról, a református templom mellett álló épületről mely az egykori papok lakhelyéül szolgált, valamint a ma már nem működő iskola épületéről is.
A település közelében található a Desedai Arborétum, mely nevét a szomszédságában található tóról kapta. A környékbeli horgászok által kedvelt tavat, a Desedát 1975-ben mesterségesen hozták létre, az azonos nevet viselő patak völgyzárógáttal való elzárásával.
Forrás: Wikipédia
A falut K-felé elhagyva egy dombhátat kereszteztünk, majd leereszkedtünk a Deseda patak völgyébe.
K-i oldalán vezet majd az új 67-es elkerülő út, itt a régészeti kutató árkok, gödrök tömege látható, nyilván egy régi település értékeit próbálják menteni. Lehet, hogy a múltban az itt élők  alakították ki a közeli halomsír mezőt a Deseda felett.

Még egy utolsó kapaszkodás és Somogyaszaló központjába érkeztünk öltözékünket kicsit rendbe tettük, a buszra nem sokat kellett várni.

Köszönöm a túrát, látványos, érdekes és kellően fárasztó is volt!