2019. augusztus 19., hétfő

Barangolás a Mecsekben

A Mecsek Magyarország talán legsűrűbb turistaút hálózatával rendelkezik. Nem véletlen, hiszen a természeti adottságok az épített értékek és az aktív természetjáró egyesületek adottak ahhoz, hogy ezt a sok turistautat, túramozgalmat ki tudják alakítani.
Átszeli a hegységet a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli kéktúra, a Dél-dunántúli pirostúra és a Mecseki zöldtúra is. Mindegyik nagyon szép túramozgalom de ezeken kívül is rengeteg a látnivaló.

Mai kis élménytúránkat a Mecsek É-i oldalán szép bükkösben kezdtük meg az Árpád-tetőn. A buszról leszállva rövid útszéli séta után máris NY-felé a kéktúra ösvényére értünk. A nagy melegben az árnyékot adó hatalmas fák alatt kellemes volt a túra.

A Tripammer-fa előtti erdei pihenő egy nagy turistaút csomópont. Ezúttal a zöld sáv jelzésen kezdtünk ereszkedni és útközben két szép forrást is felkerestünk.
Ezek a Mecsek régi forrásai közé tartoznak, és szép példái annak, hogy sok évtizeddel az első foglalás után is szépek, rendezettek és vizük is frissítő.

Elsőként a Dagonyázó-forrást kerestük meg kedves kis táblája természetesen vaddisznót ábrázol.  A múlt század 80-as éveiben foglalhatták merítős forrásként , később kifolyót is kapott, 2018-ban lett felújítva.

A zöld sáv jelzésről a zöld kör jelzésen kb. 100 --re található, néhány kisebb száraz vízmosást kell keresztezni de a hely szép és mellette egy nagyon szép mésztufa lépcső is található, bár kisebb mint az ismertebb  Melegmányi.

A forrástól visszatérve tovább ereszkedünk és a Barátság-forráshoz érkezünk, felújított hídon és lépcsőn közelíthetjük meg ezt a nagyon szép 1932-ben foglalt és többször felújított forrást. 2013-ban egy hatalmas fa pont rádőlve teljesen összedöntötte de a természetjárók 2014-ben ujjá építették.

Régi pad és asztal is található itt egy tűzrakóhely mellett.
A Páfrányos nevű helyen járunk ahol hamarosan elérjük a piros kereszt jelzést, aminek É-i ágára az emelkedőre fordulunk.

A nagy hőségben bizony sokszor meg kellett állnom de azért csak felértem a tetőre, ahol a Jószerencsét-vadászház árnyékában sok pad és asztal is lehetőséget ad a pihenésre, és ebédszünetre.

Pihenés után ereszkedtünk lefelé és a következő megálló már a Mánfa határában álló Román stílusú Árpád kori templom volt.

Zárva van de látogatható a kulcsot a faluban kell elkérni. Az ajtó résén be lehet kukucskálni az egyszerűségében is szép kis templom belsőbe.

Itt is van pihenőhely és innen már csak 800 m a Kőlyuk buszmegálló igaz ezt a 66-os út padkáján kell megtenni.
A Kőlyuki Betérőben nagyon nagy a forgalom, ebéd időben értünk ide csak étkező vendégek ülhettek le az előre foglalt helyekre!

Ez érthető is hiszen az üzlet az üzlet. A pultnál azért volt lehetőségünk egy pohár frissítő elfogyasztására de ne feledjük ez nem egy falusi kocsma!
Rövid várakozás után haza is buszoztunk, a Mecsek egy kevéssé járt de nagyon szép részét láttuk egy kényelmes , kellemes túrán. Ami a forrásokat illeti Somogynak van egy kis lemaradása.
Túratársaimnak köszönöm, hogy velem tartottak!